Mistä ruuasta saa magnesiumia? Entä mitkä magnesiumtuotteet ovat laadukkaita?

Tästä kirjoituksesta löydät lisätietoa magnesiumista, hyvistä magnesiumin lähteistä ja miten voit valita laadukkaan magnesiumtuotteen.

Mistä ruuasta saa magnesiumia?

Tässä artikkelissa: 

 

Painonpudotus ja riittävä magnesiumin saanti

Tiesitkö, että magnesium on välttämätön kivennäisaine, joka osallistuu elimistössäsi yli 300 eri entsyymireaktioon. Kyllä, uskomatonta, mutta totta! Painonpudotusta ajatellen magnesiumvaje saattaa aiheuttaa uniongelmia ja makeanhimoa, jotka ovat kytköksissä toisiinsa. Vähäiset yöunet, uniongelmat ja laaduton uni vaikuttavat usein siihen, että saatat hakea energiaa päivään jatkuvasta napostelusta ja varsinkin iltaa kohden yltyvästä syömisestä.

Magnesiumin säännöllinen nauttiminen varsinkin iltaisin voi auttaa parantamaan unenlaatua, jonka ansiosta päivittäinen jaksamisesi lisääntyy ja makeanhimo saattaa vähentyä, joka taas auttaa pitämään ylimääräiset kilot poissa.

Unenlaadun paranemisen lisäksi magnesiumin säännöllisellä nauttimisella saat pidettyä myös kehosi magnesiumvarastot riittävinä, jolloin kehon eri reaktiot toimivat mahdollisimman hyvin. Jos magnesiumvarastot vähenevät ajan mittaan voi sillä olla vaikutusta muun muassa kehosi aineenvaihduntarektioihin, jolloin ne eivät tapahdu normaalisti, joka taas vaikuttaa kehosi normaaliin toimintaan. Tästä voi seurata muun muassa aineenvaihdunnan hidastumista, suorituskyvyn heikkenemistä ja energiankulutuksen vähenemistä, joka taas saattaa lopulta johtaa tasaiseen painonnousuun.

 

Hyviä magnesiumin lähteitä

Mistä ruuasta magnesiumia saa? Hyviä luonnollisia magnesiumin lähteitä ovat muun muassa pähkinät, siemenet, tummanvihreät kasvikset, rasvainen kala, avokado, banaani ja täysjyvätuotteet. Superfoodeista raakakaakao on yksi parhaista luonnollisista magnesiumin lähteistä.

 

Kuinka paljon magnesiumia tulee saada päivän aikana?

Miesten magnesiumin päivittäinen saantisuositus on 350 milligrammaa ja naisilla 280 milligrammaa. Vaikka monissa ruoissa on magnesiumia, silti monilla on piilevää magnesiumin puutetta. Tämän vuoksi voi olla kohdillaan nauttia magnesiumia monipuolisen ruokavalion lisänä, jotta voi varmistaa sen riittävän saannin.

Jos harrastat säännöllisesti liikuntaa ja treenisi ovat raskaita suorituksia, magnesiumlisästä on silloin hyötyä, koska se parantaa lihasten hapenottokykyä treenin aikana, vastaa palautumisesta ja osallistuu suureen määrään kehon eri toiminnoista. (Huom! Poikkeuksena ovat munuaisten vajaatoimintaa sairastavat, sekä iäkkäät joilla magnesiumvalmisteet voivat suurentaa magnesiumin veripitoisuuksia. Näissä tilanteissa magnesiumin käytöstä kannattaa keskustella ensin lääkärin kanssa).

 

Kovaa treenaaville magnesiumin päivittäinen saantisuositus voi olla jopa 400-600 milligrammaa.

 

Mitkä ovat magnesiumin puutoksen oireet

Magnesiumin puutokseen liittyy seuraavia oireita:

  • väsymys
  • lihaskramppeja ns. suonenvetoa (varsinkin yöaikaan)
  • hidas palautuminen
  • kireät lihakset
  • vapina

 

Magnesiumvalmisteen laatu

Jos haluat varmistaa magnesiumin riittävän saannin ravintolisän kautta, kannattaa muistaa, että magnesiumin laadulla on suuri merkitys! Magnesiumoksidia käytetään ummetuslääkkeissä, jolloin sen käytöllä on positiivisia vaikutuksia vatsasi toimintaan, mutta ei välttämättä niinkään unesi laatuun. Sen sijaan parempia vaihtoehtoja ovatkin magnesiumsitraatti magnesiumaspartaatti, magnesiumlysinaatti, magnesiummalaatti, magnesiumfumaraatti, magnesiumglysinaatti tai magnesiumglyserofosfaatti. Tarkastele eri tuotteita kaikessa rauhassa ennen kuin suuntaat kassalle.

Ps. E- ja D3-vitamiinit auttavat magnesiumin imeytymisessä, jolloin magnesiumia kannattaa nauttia näiden kanssa samanaikaisesti.

Suosittelemamme tuote: Puhdistamon Tripla Magnesium