D-vitamiinin saantisuositus – Näin paljon D-vitamiinia tulisi saada!

D-vitamiinin saantisuositus ja sen tärkeys

Riittävä D-vitamiinin saanti on tarpeellista yleisen hyvinvoinnin kannalta, koska D-vitamiini auttaa ehkäisemään useita eri sairauksia. Valitettavan moni kuitenkin kärsii D-vitamiinin puutteesta ja todistetusti D-vitamiinin puute onkin maailman yleisin ravitsemuksellinen puutos. 

Nyt koronakriisin jyllätessä tutkijat ovat tehneet paljon tutkimuksia siitä, miksi osa koronaan sairastuneista saa vakavia oireita ja osa selviää lievemmillä. Yksi todettu syy on ollut D-vitamiinin alhaiset tasot.

Nauttimalla päivittäin monipuolisia ja terveellisiä aterioita, jotka sisältävät eri D-vitamiininlähteitä ja tarvittaessa täydentämällä terveellistä ruokavaliota laadukkaalla D-vitamiinilisällä, varmistat, että D-vitamiinin saantisuositus täyttyy!

Panosta hyvinvointiin terveellisen ruokavalion kautta! Tilaa terveellinen ja monipuolinen Pudota painoa syömällä -ruokavalio nyt vain 24,95€!

Tämä artikkeli sisältää:

Riittävä D-vitamiinin saanti ja sen vaikutus terveyteesi

Noin kolmekymmentä vuotta sitten pystyttiin jo todistamaan, että D-vitamiinilla on vaikutusta lähes kaikkiin kehon elimiin ja kudoksiin ja D-vitamiini säätelee ainakin 200 geeniämme. Riittävä D-vitamiinin saanti onkin siis välttämätöntä koko elimistölle, jotta se voi mahdollisimman hyvin ja pysyy terveenä. Jos D-vitamiinia ei kuitenkaan saada tarpeeksi, solujen ja kudosten toiminnat saattavat häiriintyä ja näin ollen aiheuttaa epäsuotuisia seurauksia terveydelle.

 

D-vitamiini on hyväksi sydämellesi

D-vitamiini on hyväksi sydämesi hyvinvoinnille ja se auttaa ehkäisemään sydän- ja verisuonisairauksiin sairastumista. Liian vähäinen D-vitamiinin saati on yhdistetty muun muassa korkeaan verenpaineeseen, sydämen vajaatoiminnan ja aivohalvauksen riskiin. Todistetusti jos elimistön D-vitamiinitaso on ollut yli 100 mmol/litra, on muun muassa korkean verenpaineen riski ollut pienempi.

 

D-vitamiinin päivittäinen saantisuositus

Useimmat aikuiset tarvitsevat D-vitamiinia syyskuun alusta toukokuun loppuun noin 50 mikrogrammaa per päivä. Tarvittavan annoksen suuruus ei ole kaikilla aivan sama, koska päivittäisen annoksen suuruuteen vaikuttaa muun muassa henkilön koko. Hoikille ja pienikokoisille henkilöille riittää yleensä pienempi annos, mutta taas ylipainoiset ja isokokoiset tarvitsevat D-vitamiinia jonkin verran enemmän (ylipainoisille suositellaan jopa 100mg annosta per päivä). Huom! Vanhusten, osteoporoosidiagnoosin saaneiden ja kesällä auringonpaisteelta suojautuneiden tulee saada D-vitamiinilisäravinnetta ympäri vuoden, myös kesällä.

 

Lasten ja nuorten D-vitamiinin saanti

Lapsuusaikana D-vitamiinin tarpeeseen vaikuttaa lapsen koko. Näin ollen esimerkiksi pikkuvauvoille riittää 10 mikrogramman annos D-vitamiinilisää päivässä, kun taas 2-vuotiaat voivat tarvita jo 20 mikrogrammaa. Leikki-ikäisten, vanhempien lasten ja nuorten D-vitamiinisaantia ei tule myöskään unohtaa. Lapsen D-vitamiinin saannin laiminlyöminen voi muun muassa johtaa luuston heikompaan kehitykseen tai suurentaa flunssaan sairastumisen ja muiden ylähengitysteiden infektioiden suurentunutta riskiä. Leikki-ikäisen sopiva päivittäinen D-vitamiiniannos on 25 mikrogrammaa per päivä. 12-14 vuoden iässä tarve nousee 35 mikrogrammaan per päivä.

Suositut ja laadukkaat D-vitamiinituotteet

Super D-vitamiini
D-Lux D-vitamiini
Vahva D-vitamiini

Luonnolliset D-vitamiinin lähteet listattuna

Kala on loistava D-vitamiinin lähde, varsinkin lohi, siika, ankeria, tonnikala, nieriä ja nahkiainen. Näin syksyllä D-vitamiinin lähteitä voi käydä noukkimassa myös metsästä nimittäin sienet, kuten esimerkiksi suppilovahvero ja kantarelli sisältävät jonkin verran D-vitamiinia. Näiden lisäksi hyviä lähteitä ovat myös: kasvi- ja maitopohjaiset tuotteet, joihin on lisätty D-vitamiinia, katkaravut, kananmunat, kalanmaksaöljy, maksa…

 

D-vitamiinin puutosoireet

Harva suomalainen yltää D-vitamiinin saantisuosituksiin ympäri vuoden ilman D-vitamiinilisää. Siksi D-vitamiinilisän nauttiminen varsinkin pimeinä kuukausina voi olla kohdillaan, jos tiedostaa, että ruokavalio on yksipuolista, eikä siitä saa siitä riittävästi D-vitamiinia. 

D-vitamiinin puutosoireita on monenlaisia. Oireina voi olla muun muassa: heikentyneet lihakset ja luut, alakuloisuus, uupumus tai masennus, kipu, korkea verenpaine, hammasvaivat, korkea kolesteroli, painonnousu, suolisto-ongelmat, kuten turvotus, astma, flunssat….

 

D-vitamiinin imeytyminen

D-vitamiinin imeytyminen on jokaisen kohdalla yksilöllistä. D-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, jonka vuoksi se kannattaa ottaa yhdessä ruoan kanssa. Aterian on hyvä sisältää pieni määrä hyviä rasvoja, koska rasvat auttavat D-vitamiinia imeytymään. 

Ylipainoisella D-vitamiinin imeytyminen voi heikentyä, koska rasvaliukoinen D-vitamiini jämähtää suureen rasvakudosmäärään.

 

Mitä eroa on D2- ja D3-vitamiinilla?

D-vitamiinivalmisteista suositellaan ottamaan D3-muotoa, koska tämä muoto on ihmiskeholle luontaisempi ja tehokkaampi kuin D2-vitamiinimuoto. Luonnollisesti D3-vitamiinia saadaan eläinkunnantuotteista ja keinotekoisesti sitä tehdään lampaan villasta. Vegaaniset D3-vitamiinivalmisteet on tehty jäkälästä. D2-vitamiinia ei löydy luontaisesti juuri mistään, vaan sitä valmistetaan keinotekoisesti hiivasta. 

 

Näitä D-vitamiinivalmeista suosittelemme:

Jotta voit varmistaa riittävän D-vitamiinin saannin näinä pimenevinä aikoina, kannattaa valita itselle laadukas D-vitamiinivalmiste, jonka ansiosta saat varmasti riittävästi D-vitamiinia päivittäin. Hyviä tuotteita ovat muun muassa:

 

Lue myös:

Ruokavavalio painonpudotukseen
5/5

Pudota painoa syömällä!

Tilaa monipuolinen ja terveellinen ruokavalio vain hintaan 24,95€!

Tilaa Ilmainen painonpudottajan ruokavalio

Syötä alle sähköpostiosoitteesi ja ruokavalio toimitetaan muutamassa minuutissa sähköpostiisi.