Selvitä D-vitamiinin saantisuositus ja varmista, että saat D-vitamiinia päivittäin riittävästi!

Riittävä D-vitamiinin saanti on tarpeellista yleisen hyvinvointisi kannalta, koska D-vitamiini auttaa ehkäisemään useita eri sairauksia. Valitettavan moni meistä kuitenkin kärsii D-vitamiinin puutteesta ja todistetusti D-vitamiinin puute onkin maailman yleisin ravitsemuksellinen puutos. 

 

Riittävä D-vitamiinin saanti ja sen vaikutus terveyteesi

Noin kolmekymmentä vuotta sitten pystyttiin jo todistamaan, että D-vitamiinilla on vaikutusta lähes kaikkiin kehon elimiin ja kudoksiin ja D-vitamiini säätelee ainakin 200 geeniämme. Riittävä D-vitamiinin saanti onkin siis välttämätöntä koko elimistölle, jotta se voi mahdollisimman hyvin ja pysyy terveenä. Jos D-vitamiinia ei kuitenkaan saada tarpeeksi, solujen ja kudosten toiminnat saattavat häiriintyä ja näin ollen aiheuttaa epäsuotuisia seurauksia terveydelle.  

 

D-vitamiini on hyväksi sydämellesi

D-vitamiini on hyväksi sydämesi hyvinvoinnille ja se auttaa ehkäisemään sydän- ja verisuonisairauksiin sairastumista. Liian vähäinen D-vitamiinin saati on yhdistetty muun muassa korkeaan verenpaineeseen, sydämen vajaatoiminnan ja aivohalvauksen riskiin. Todistetusti jos elimistön D-vitamiinitaso on ollut yli 100 mmol/litra, on muun muassa korkean verenpaineen riski ollut pienempi.

 

D-vitamiinin päivittäinen saantisuositus

Useimmat aikuiset tarvitsevat D-vitamiinia syyskuun alusta toukokuun loppuun noin 50 mikrogrammaa per päivä. Tarvittavan annoksen suuruus ei ole kaikilla aivan sama, koska päivittäisen annoksen suuruuteen vaikuttaa muun muassa henkilön koko. Hoikille ja pienikokoisille henkilöille riittää yleensä pienempi annos, mutta taas ylipainoiset ja isokokoiset tarvitsevat D-vitamiinia jonkin verran enemmän (ylipainoisille suositellaan jopa 100mg annosta per päivä). Huom! Vanhusten, osteoporoosidiagnoosin saaneiden ja kesällä auringonpaisteelta suojautuneiden tulee saada D-vitamiinilisäravinnetta ympäri vuoden, myös kesällä.

 

Lasten ja nuorten D-vitamiinin saanti

Lapsuusaikana D-vitamiinin tarpeeseen vaikuttaa lapsen koko. Näin ollen esimerkiksi pikkuvauvoille riittää 10 mikrogramman annos D-vitamiinilisää päivässä, kun taas 2-vuotiaat voivat tarvita jo 20 mikrogrammaa. Leikki-ikäisten, vanhempien lasten ja nuorten D-vitamiinisaantia ei tule myöskään unohtaa. Lapsen D-vitamiinin saannin laiminlyöminen voi muun muassa johtaa luuston heikompaan kehitykseen tai suurentaa flunssaan sairastumisen ja muiden ylähengitysteiden infektioiden suurentunutta riskiä. Leikki-ikäisen sopiva päivittäinen D-vitamiiniannos on 25 mikrogrammaa per päivä. 12-14 vuoden iässä tarve nousee 35 mikrogrammaan per päivä.

 

Luonnolliset D-vitamiinin lähteet:

Kala on loistava D-vitamiinin lähde, varsinkin lohi, siika, ankeria, tonnikala, nieriä ja nahkiainen. Näin syksyllä D-vitamiinin lähteitä voi käydä noukkimassa myös metsästä nimittäin sienet, kuten esimerkiksi suppilovahvero ja kantarelli sisältävät jonkin verran D-vitamiinia. Näiden lisäksi hyviä lähteitä ovat myös: kasvi- ja maitopohjaiset tuotteet, joihin on lisätty D-vitamiinia, katkaravut, kananmunat, kalanmaksaöljy, maksa,

 

Näitä D-vitamiinivalmeista suosittelemme:

Jotta voit varmistaa riittävän D-vitamiinin saannin näinä pimenevinä aikoina, kannattaa valita itselle laadukas D-vitamiinivalmiste, jonka ansiosta saat varmasti riittävästi D-vitamiinia päivittäin. Hyviä tuotteita ovat muun muassa:

 

Lue myös: