Sinua on varmasti kehotettu juomaan runsaasti vettä päivittäin, jotta voit tehostaa painonpudotusta ja myös me olemme suositelleet niin! Tässä kirjoituksessa kuitenkin käsittelemme veden liiallista juomista ja pohdimme sitä, voiko vettä juoda liikaa ja voiko siitä olla terveydelle haittaa? Kirjoitamme aiheesta, koska osa painonpudottajista saattaa ottaa tämän neuvon liian kirjaimellisesti ja viedä veden juonnin äärirajoille saadakseen parhaat mahdolliset tulokset painonpudotuksessa aikaan.

 

Voiko vettä juoda liikaa? Kyllä voi!

Liiallinen veden juonti saattaa johtaa vesimyrkytykseen, jossa vesi huuhtoo kehostasi liikaa tärkeitä ravintoaineita pois ja varsinkin natriumtasot saattavat laskea vaarallisen alas, jota kutsutaan hyponatremiaksi.

Natrium on veriplasman ja muiden solunulkoisten nesteiden pääasiallinen suola. Sopiva elimistön nesteiden natriumpitoisuus on välttämätön muun muassa aineenvaihdunnan toiminnalle.

Kehosi tarvitsee natriumia verenpaineen säätelyyn, lihasten supistumiseen ja moniin muihin elintärkeisiin toimintoihin, jolloin liian alhainen natriumtaso saattaa johtaa vaaralliseen tilanteeseen, joka voi johtaa tajuttomuuteen, koomaan tai pahimmassa tapauksessa jopa kuolemaan. Alla tarkempaa tietoa natriumpitoisuuksien laskemisesta johtuvista oireista:

Mikäli veren natriumpitoisuus laskee alle 125 millimooliin per litra (viitearvo 135-145mmol/l), alkaa esiintyä seuraavia oireita: väsymys, voimattomuus, päänsärky, pahoinvointi ja lihaskrampit. Mikäli natriumpitoisuus laskee alle 120 millimoolin per litra, alkaa esiintyä seuraavia oireita: lihasheikkous, hermosto-oireet, kouristelu ja sekavuus. Lue lisää hyponatremiasta

 

Vedenjuonti ja liikuntasuoritus

Vedenjuonti kannattaa ajoittaa varsinkin liikuntasuorituksen ympärille. Vettä on hyvä juoda jonkin verran ennen liikuntasuoritusta, sen aikana ja myös jälkeen. Tällöinkin vedenjuonti kannattaa pitää maltillisena, koska liiallinen vedenjuonti ennen liikuntasuoritusta tai sen aikana saattaa aiheuttaa pahoinvointia, joka taas vaikuttaa suorituskykyyn.

Huom! Mikäli liikuntasuoritukset ovat pitkäkestoisia ja hyvin raskaita, silloin hikoilun myötä natriumtasot alenevat ja elektrolyyttejä poistuu kehosta, jolloin on hyvä nauttia urheilusuorituksen aikana energiaa antavaa urheilujuomaa, joka tasaa tyhjentyneitä varastoja.

 

Voiko vettä juoda liikaa? Huonovointisuus ja oksettava olo voivat olla merkkejä liiallisesta vedenjuonnista!

Jos olet tottunut juomaan runsaasti vettä ja jopa niin paljon, että tunnet huonoa ja oksettavaa oloa, silloin sinun kannattaa vähentää veden juomista!

Kehomme on todella viisas ja se osaa lähettää erilaisia signaaleja, joiden avulla se suojelee meitä tekemästä itsellemme terveydellistä haittaa. Esimerkiksi huonovointisuus liiallisesta vedenjuonnista on kehon oma suojelumekanismi ja signaali, jonka tarkoituksena on saada meidät vähentämään veden liiallista juomista, joka saattaisi johtaa lopulta hyponatremiaan. Samoin myös janon tunne on kehon oma suojelumekanismi, jonka avulla keho lähettää signaalia siitä, että se tarvitsee vettä.

On tärkeää oppia kuuntelemaan omaa kehoa ja sen lähettämiä signaaleja. Tämän vuoksi kannattaa juoda silloin kun janottaa ja vähentää vedenjuomista, jos siitä tulee huono olo.

 

Riittävä vedensaanti riippuu muutamista tekijöistä

Ei ole olemassa tarkkaa taulukkoa, josta voisi katsoa, kuinka paljon juuri sinun tulisi juoda päivän aikana vettä. Määrä on hyvin yksilöllinen ja siihen vaikuttaa ikä, sukupuoli, päivittäinen aktiivisuus ja moni muu tekijä. Tärkeintä onkin tunnustella oman kehon merkkejä ja myös tarkastella esimerkiksi virtsan väriä ja hajua ja päätellä siitä, millä mallilla vedenjuontisi on. Jos virtsasi on hyvin vaaleaa ja lähes kirkasta, silloin vedenjuontisi on hyvällä mallilla, etkä tarvitse päivittäin enempää vettä, mutta jos virtsasi on tummaa ja pistävän hajuista, silloin on hyvä lisätä veden juontia maltillisesti.

 

Seuraa kahden litran sääntöä!

Pitääksesi huolta kehosi nestetasapainosta, pyri juomaan päivän mittaan tasaiseen tahtiin noin kaksi litraa vettä. Tämä määrä on useimmille sopiva ja riittävä. Määrän pystyy sisällyttämään omaan päivään juomalla aina aterioiden välissä lasillisen vettä. Hyvä tapa on myös aloittaa päivä vesilasillisella, joka auttaa tasaamaan yön aikana lievästi järkkynyttä nestetasapainoa.

 

Tutustu myös näihin: