Ihmiskeho koostuu osittain rasvasta ja rasva on meidän elimistöllemme tärkeää, koska ihmiskeho ei pysty suoriutumaan tärkeistä elintoiminnoista ilman rasvaa ja muun muassa kehon hormonitoiminta voi häiriintyä, jos rasvakudosta on kehossa liian vähän. Jos rasvaa on kuitenkin kehossa liikaa, on rasva terveydelle haitallista ja saattaa aiheuttaa monia eri terveysriskejä. Tässä kirjoituksessa kerromme sinulle tarkemmin mitä viskeraalinen rasva on ja samassa kerromme myös erilaisia keinoja, miten voit alentaa viskeraalirasvasi määrää, jos juuri tämän rasvan määrä kehossasi on korkealla.

 

Miksi rasvaa kertyy kehoon?

Jos saat päivittäisestä ruokavaliostasi enemmän energiaa kuin kulutat, varastoituu tuo energia kehoosi ylimääräisenä rasvana rasvakudokseen; joko ihonalaisena rasvana, viskeraalisena rasvana eli sisäelinten ympärille kertyvänä rasvana tai pieni määrä rasvasta voi kertyä myös lihaksiin.

Kehosi varastoi rasvaa energiakseen ja säilyttää sitä ”pahojen päivien varalle, jolloin energiasaantisi saattaisi olla niukempaa”. Näistä kolmesta edellä mainitusta viskeraalinen rasva on kaikista haitallisinta ja se on riski terveydellesi. Mitä enemmän viskeraalirasvaa on kertynyt kehoosi, sen vaarallisempi. Toki myös runsas ihonalainen rasva on haitallista ja sitä kannattaa pyrkiä vähentämään siinä missä viskeraalista rasvaa myös.

 

Viskeraalista rasvaa voi olla myös hoikalla henkilöllä! 

Normaalipainoisella henkilöllä, joka näyttää ulospäin hoikalta voi olla viskeraalisen rasvan määrä koholla, vaikkei se siltä muiden silmiin näyttäisi. Epäterveellinen ruokavalio sekä liikkumattomuus saattavat kerryttää viskeraalirasvaa myös ulkoisesti hoikan näköiselle henkilölle. Suosittelemmekin käymään kerran vuodessa kehonkoostumusmittauksessa, jonka avulla pysyt selvillä, mitä kehossasi tapahtuu ja millä mallilla muun muassa viskeraalisen rasvan määrä on kehossasi. Kehonkoostumusmittauksia pystyy teettämään nykypäivänä edulliseen hintaan muutamalla kympillä kuntokeskuksissa ja hyvinvointipalvelun tuottajilla. Tutustu alueesi lähimpään mittauspaikkaan ja käy ottamassa selvää omasta viskeraalirasvasi määrästä.

 

Mitkä ovat viskeraalirasvan haitat?

Viskeraalinen rasva eli sisäelinten ympärillä oleva rasva on vatsaontelossa sisäelinten ja suolten väliin ja suolen ympärille, sekä sisäelinten sisään, eteenkin maksaan, kertyvää rasvakudosta. Maksan rasvoittuminen tarkoittaa mm. että maksasoluihin kertyvä rasva suurentaa maksaa aiheuttaen sen toimintaa heikentävän rasvamaksan. Suuri vyötärönympärys on yksi hälytysmerkeistä rasvamaksan osalta, eli omenavartalo kielivät viskeraalisen rasvan suuresta määrästä. Jenkkakahvat eivät taas välttämättä tarkoita viskeraalisen rasvan suurta määrää, vaan tällöin on todennäköisesti kyse ihonalaisesta rasvasta, joka ei ole niin haitallista, mitä viskeraalinen rasva on.

 

Miksi viskeraalinen rasva on vaarallisempaa?

Vatsaontelon rasvasolut eivät ole passiivisia, vaan ne ovat ihonalaisia rasvasoluja aktiivisempia, joka tarkoittaa, että ne vapauttavat haitallisten ja myrkyllisten aineiden pääsyä verenkiertoon. Ne muun muassa vapauttavat rasvahappoja, jotka kulkeutuvat maksaan ja muuttavat sen aineenvaihduntaa. Maksasolut alkavat erittää kovia rasvoja ja sokereita, jotka kohottavat kolesterolia, verenpainetta ja alentavat insuliinin vaikutusta elimistössämme, jolloin haima kyllä tuottaa insuliinia, mutta sen teho on heikentynyt. Tästä johtuen taas esimerkiksi kakkostyypin diabeteksen riski kohoaa, samoin kuin myös muiden sydän- ja verisuonitautien. (Shuster 2012)

Ps. Viskeraalinen rasva voi myös vaikuttaa mielialaan negatiivisesti ja se voi muun muassa aiheuttaa väsymystä, huonovointisuutta, stressiä, ahdistusta, mielialan vaihtelua ja jopa masennusta, joka saattaa johtua kortisolitasojen noususta.

 

Viskeraalirasvan vähentäminen

Viskeraalirasvaa saa parhaiten vähennettyä oikenlaisen ruokavalion ja säännöllisen liikunnan avulla. Tärkeimpänä on saada ensin liialliset energiat karsittua pois ja varmistaa, ettei päivittäin nautittu energian määrä ylitä kulutusta. Tämän jälkeen on hyvä lähteä vähentämään sokerin saantia, koska mitä enemmän sokeria ruokavalio sisältää, sitä enemmän keho pitää kiinni viskeraalirasvasta ja sitä voi kertyä vain lisää. Sokerin lisäksi myös omasta ruokavaliosta kannattaa lähteä karsimaan pois kaikki epäterveellisiä, runsaasti käsiteltyjä lähteitä ja alkaa lisätä enemmän ravinnerikkaita, puhtaita lähteitä. Tämän lisäksi on tärkeää myös muuttaa ruokavaliosta saadut rasvan lähteet ja poistaa kovia rasvoja ja lisätä hyvien rasvojen lähteitä. 

Lähde ensimmäisenä tarkkailemaan päivittäistä energiansaantiasi ja varmista, että saat päivittäisestä ruokavaliostasi jonkin verran vähemmän energiaa kuin kulutat, et enemmän. Hyvä apuväline tähän voi olla esimerkiksi www.sulamo.fi kalorilaskuri, jonka avulla voit pitää kirjaa päivittäin nauttimiesi kalorien määrästä. 

Tilaa painonpudottajan treeniohjelma nyt ja saat koodilla: painonpudotus 20% alennuksen treeniohjelmastasi! 

 

Liikunta on myös hyvä apu viskeraalirasvan vähentämisessä!

Liikunnan suhteen hyvä tapa lähteä vähentämään viskeraalirasvaa on harrastaa viikon aikana useita kertoja aerobista liikuntaa, joka tarkoittaa tasavauhtista harjoitusta, jossa sykkeesi pysyy noin 70% maksimisykkeestäsi. Tällaisessa harjoituksessa kehosi käyttää energianlähteenään suurimmaksi osaksi rasvaa ja samalla myös aerobisen, pitkäkestoisen harjoituksen tekeminen tuntuu hyvältä, koska esimerkiksi reipas kävely virkistää ja sitä jaksaa ja voi tehdä useamman kerran viikossa, mielellään vaikka joka päivä. Toki viikon aikana on hyvä tehdä vaikka 1-2 harjoitusta, jossa sykkeesi nousee kunnolla korkealle, hengästyt ja hiki nousee pintaan.

 

Tutustu myös näihin: