On normaalia tuntea olonsa kurjaksi huonosti nukutun yö jäljiltä tai jos tulit valvoneeksi myöhään yöhön asti. Voit tuntea kurjaa oloa myös suhteellisen hyvin nukutun yön jälkeenkin. Uudet tutkimukset ovat nimittäin osoittaneet, että unenpuutteen lisäksi seuraavan päivän kurjan olon voi aiheuttaa myös lievä nestevaje, jonka pystyt korjaamaan nauttimalla jatkossa päivän mittaan riittävästi vettä.

Tutkimus, joka julkaistiin Sleep-sivuilla, löysi tutkimuksen avulla tietoa, että ihmiset, jotka nukkuivat yön aikana noin kuusi tuntia kärsivät 16-59% prosentin todennäköisyydellä lievästä nestehukasta (tutkimus tehtiin osallistujien virtsanäytteiden avulla) kuin he, jotka nukkuivat noin kahdeksan tuntia yössä. Tutkimukseen osallistui yhteensä 25 000 henkilöä.

Tämä ei kuitenkaan vielä tarkoita, että henkilöt, jotka nukkuivat vähemmän, joivat vähemmän: itseasiassa tutkimuksen vetäjät kontrolloivat osan osallistujien veden juontia. He saivat tutkimuksen avulla selville muun muassa, että osallistujat raportoivat juovansa saman verran vettä päivän aikana, mutta ne osallistujat jotka nukkuivat yön aikana vähemmän, oli heidän virtsansa tummempaa ja väkevämpää, jonka avulla voitiin arvioida elimistön nestetasapainoa.

 

1Mitä tutkimuksesta voi päätellä?

Tutkijat kertovat, että asialla pitää olla tekemistä vasopressiini-nimisen hormonin kanssa, joka auttaa säätelemään kehon nestetasapainoa. Vasopressiiniä vapautuu päivällä ja yöllä, mutta kyseisen hormonin tuotanto tehostuu varsinkin myöhemmässä nukkumisjaksossa, sanoo apulaispäällikkö Asher Rosinger, avustava professori Penn State -Yliopiston lehdistötiedotteessa. ”Jos heräät aikaisemmin, sinulta saattaa jäädä väliin ikkuna, jossa vasopressiini-hormonia vapautuu enemmän, joka aiheuttaa häiriötä kehosi nesteytyksessä”, hän lisää.

2”Tämä tutkimus viittaa siihen, että jos et saa tarpeeksi unta ja tunnet seuraavana päivänä huonoa oloa tai väsymystä, juo jonkin verran enemmän vettä”, Rosinger sanoi.

Artikkelin kirjoittajat huomauttavat myös, että huonolaatuinen ja vähäinen unensaanti on tutkimusten avulla liitetty aiemmin myös krooniseen munuaissairauteen ja he sanovatkin, että nestevaje voi olla merkittävä vaikuttaja sairauden puhkeamisessa. Pitkäaikainen nestehukka voi nimittäin nostaa henkilön munuaiskivien ja virtsatietulehdusten riskiä.

Koska tutkimus perustui itsenäisesti raportoituihin nukkumistietoihin ja tarkasteli vain yhden päivän virtsatuloksia, ei tutkimuksesta voi vetää tarkempia syy-seurausjohtopäätöksiä. Aiheesta tehtävien tulevien tutkimusten tulisi tarkastella nesteensaannin ja unen suhdetta ainakin viikon ajan, tutkijat kertovat ymmärtääkseen, miten ihmisten nesteytys ja unen tila muuttuvat päivittäin.

 

3Kuinka paljon olisi hyvä nukkua?

National Sleep -säätiö ehdottaa, että aikuisten tulisi saada yön aikana 7-9 tuntia unta ja että on parasta pitää nukkumaanmeno ja heräämisaika mahdollisimman samoina.

Riittävään unen saantiin ja varsinkin riittävään laadukkaan unen saantiin kannattaa kiinnittää omassa arjessa riittävästi huomiota, koska liian vähäinen lepo on sidoksissa suurempaan sydän- ja verisuonitautien riskiin, se voi lisätä ylensyömistä, voi vaikuttaa painonnousuun ja aiheuttaa myös 2-tyypin diabetesta. Liian vähäinen lepo voi aiheuttaa myös lyhytaikaisia ongelmia, kuten ärtyneisyyttä, keskittymisvaikeuksia, muistiongelmia ja uneliaisuutta.

Nestevajeen sen sijaan on osoitettu aiheuttavan päänsärkyä, väsymystä ja sillä on vaikutusta myös mielialaan, kognitioon ja fyysiseen suorituskykyyn -mikä taas voi lisätä unettomia öitä ja muita negatiivisia vaikutuksia.

 

Tutustu myös: