Painoindeksi eli BMI (Body Mass Index)

Painoindeksi eli BMI (Body Mass Index) kertoo elimistösi rakenteesta ja sitä voidaankin käyttää hyvin ensimmäisenä mittarina kehon terveydentilan ja rakenteen arvioimiseen. Käytännössä se kertoo kehosi pituuden ja painon suhteesta.

Painoindeksilaskurin avulla pystyt nopeasti ja helposti laskemaan, oletko normaali-, yli- vai alipainoinen. Painoindeksilaskuriin syötetään omat tiedot (pituus ja paino), jotka laskuri suhteuttaa keskenään ja antaa lopulta lukeman, jonka avulla näet oman indeksisi.

Painoindeksin voi laskea myös seuraavalla kaavalla: (esimerkkinä käytämme 60 kiloista naista, joka on 168cm pitkä) laskukaava: 60/(1,68*1,68)=21,3.

Voit laskea painoindeksisi helposti myös alta löytyvällä laskurilla 

painoindeksi BMI

Mikä on hyvä painoindeksi?

Normaalipainoisen henkilön painoindeksi on välillä 18,5-25. Normaalipaino kertoo, että painosi on ihanteellinen pituuteesi suhteutettuna. Jos indeksi menee alle 18,5, olet alipainoinen pituuteesi nähden ja kun painosi ylittää 30, olet merkittävästi ylipainoinen. Katso alla olevaa painoindeksitaulukkoa ja laske vieressä olevan painoindeksilaskurin avulla oma painoindeksisi.

alle 16= vaikeasti alipainoinen

alle 17= merkittävästi alipainoinen

alle 18,5= lievästi alipainoinen

18-25= normaalipainoinen

yli 25= lievästi ylipainoinen

yli 30= merkittävästi ylipainoinen

yli 35= vaikeasti ylipainoinen

yli 40= sairaalloisesti ylipainoinen

Toimi näin: 

  1. Valitse metric (metrinen)
  2. Syötä height -kohtaan pituutesi
  3. Syötä weight -kohtaan painosi
  4. Lomake kertoo sinulle BMI painoindeksi -lukemasi
ft
in
lbs
cm
kg

Koska painoindeksiin ei kannata luottaa?

Painoindeksi on karkein mittari arvioimaan kehon terveydellistä tilaa minkä vuoksi siihen ei kannata sokeasti tuijottaa. Esimerkiksi suuren lihasmassan omaaville henkilöille painoindeksilaskuri saattaa antaa korkean ylipainoon viittaavaan lukeman, mutta tällöin kyse ei ole liikalihavuudesta. Lihas painaa enemmän kuin läski, mutta laskuri ei ymmärrä sitä.

Painoindeksi ei myöskään kerro sisäelinten ympärillä olevan rasvan määrää, jota voi olla runsaasti normaalipainoisellakin. Sisäelinten ympärillä oleva rasva on terveydelle haitallisempaa kuin pinnallinen rasva. Tarkemman tuloksen saat kehonkoostumusmittauksesta, joka kertoo myös sisäelinten ympärillä olevan rasvan määrän. Lue lisää sisäelinten ympärillä olevasta haitallisesta viskeraalirasvasta 

On siis hyvin mahdollista, että terveellä lihaksikkaalla henkilöllä on sama painoindeksi kuin sydän- ja verisuonitautiriskiryhmään kuuluvalla ylipainoisella henkilöllä. Eli painoindeksilaskurin lukemaan ei kannata tuijottaa liikaa, koska laskuri ei ota kantaa siihen, millaisesta painosta on kyse. Voi olla helposti niinkin, että normaalipainoinen henkilö aloittaa kuntosaliharjoittelun eli aloittaa kehostaan ja terveydestään huolehtimisen, mutta painoindeksi muuttuukin väärään suuntaan lihasmassan lisääntyessä. Tämän laskurin mukaan kaikki huipputason painijatkin olisivat merkittävästi ylipainoisia.

Tärkeintä on siis keskittyä pitämään omasta kunnosta huolta ja pyrkiä pääsemään haitallisesta (sisäelinten ympärille kertyvästä) rasvasta eroon ja hankkimaan lisää lihasmassaa. Ja sehän onnistuu parhaiten monipuolisen myös lihasharjoittelua sisältävän liikunnan sekä terveellisen paljon kasviksia ja puhtaita ruokia sisältävän ruokavalion avulla!

Lue lisää aiheesta 

Painoindeksi oikealle tasolle – tehokas starttipaketti painonpudotukseen!

rasvanpoltto-box

Rasvanpolttodieetti on heti ladattavissa oston jälkeen. Voit ryhtyä toimeen jo saman päivän aikana!