Oletko koskaan maistanut tuorepuuroa? Entä chiatuorepuuroa? Tämä resepti on loistava aamupalaresepti sinulle, joka haluat nauttia aamulla maukkaan ja terveellisen aamupalan, mutta et halua käyttää aamupalan valmistamiseen turhan kauan aikaa. 

Chia-siemenet ovat todellisia pieniä terveyspommeja, joita kannattaa mahduttaa omaan ruokavalioon varsinkin silloin, jos tavoitteenasi on pudottaa painoa ja syöt päivittäin niukemmin. Chiasiemenet auttavat lisäämään ruokavaliosi kuitupitoisuutta ja ne auttavat myös suolistoa toimimaan paremmin, jonka kanssa painonpudottajilla saattaa olla usein haasteita. Näiden lisäksi chia-siemenet tarjoavat runsaasti erilaisia terveyshyötyjä ja ne ovat nykyään jo suhteellisen edullisia hinnaltaan ja niitä on saatavilla lähes jokaisesta kaupasta.

Käy lukemassa lisätietoa chiasiemenien terveyshyödyistä tästä linkistä! 

 

chiatuorepuuro

Chiatuorepuuro

1 annos 

Ainekset: 

  • 2 rkl chia-siemeniä
  • 2 dl mantelimaitoa (tai halutessasi voi käyttää soija-, riisi- tai kauramaitoa)
  • 1 tl juoksevaa hunajaa tai agavesiirappia 
  • 1 tl oliiviöljyä

Valmistusohje: Valmista chiatuorepuuro edellisenä iltana jääkaappiin valmiiksi odottamaan. Sekoita kaikki tuorepuuron neljä ainesta kulhossa keskenään ja laita jääkaappiin. Ensimmäisen puolen tunnin aikana sinun kannattaa käydä pariin otteeseen pyörittämässä puuroa lusikalla, jotta chiatuorepuurosta tulee tasaista eikä chia-siemenistä muodosta kovaa palloa. Sen jälkeen voit antaa puuron valmistua rauhassa yön aikana ja aamulla se on valmista nautittavaksi! 

Päälle voit ripotella aamulla marjoja, siemeniä, pähkinöitä, hedelmäviipaleita, kaakaonibsejä tai mikä on juuri sinun mieleesi. 

Tutustu muihin aamupalaresepteihimme!

 

Hyvä kasviperäinen proteiininlähde

Tiesitkö, että chia-siemenet ovat erittäin hyvä kasviperäinen proteiininlähde! Chia-siemenet sisältävät 23g proteiinia 100 grammassa. Sellaisenaan chiasiemeniä suositellaan nauttimaan päivittäin maksimissaan 3 ruokalusikallista, mutta esimerkiksi Superfruit luomu Chia proteiinijauheella voit nostaa aterioidesi proteiinipitoisuutta ilman eläinperäisiä lähteitä. Superfruitin proteiinijauheessa on 37g proteiinia 100 grammaa kohden ja se sisältää myös ihmisen terveydelle tärkeitä omega-3-rasvahappoja. 

Tutustu superfoodeihin paremmin!

 

Katso myös: