Ravintolisät ruokavalion tukena!

ravintolisät

Painonpudotusnetin treeniohjelmien ja verkkovalmennusten ruokavalioista saat monipuolisesti ja kattavasti tärkeitä ravintoaineita, mutta tiettyjä mikroravinteita olisi hyvä nauttia terveellisen ruokavalion rinnalla lisänä, jotta voit varmistaa niiden riittävän ja monipuolisen saannin. Tällä sivulla kerromme sinulle, mitkä ravintolisät ovat mielestämme erittäin hyviä lisiä arjessasi! Sinun ei ole pakko ottaa kaikkia suosittelemiamme tuotteita käyttöön, vaan jo yhdenkin lisäämisellä on hyviä vaikutuksia terveyttäsi ajatellen!

Ps. Suosittelemme valitsemaan ravintolisät, jotka on valmistettu laadukkaista lähteistä, koska tällöin tuote on valmistettu mahdollisimman hyvistä lähteistä ja niissä ravintoaineiden imeytyvyys voi olla moninkertaisesti parempi kuin kaupan halvimmassa tuotteessa. Laadukkaammista tuotteista joutuu toki aina pulittamaan hieman enemmän kuin halvimmista versioista, mutta kannattaa miettiä laadukkaisiin ravintolisiin panostaminen omaan terveyteesi sijoittamisena. Pidät laadukkaiden tuotteiden avulla mahdollisimman hyvää huolta ”koneistostasi”, jonka ansiosta voit paremmin arjessasi, olet terveempi ja jaksat paremmin! Nämä asiat ovat sellaisia, joista kannattaa pulittaa kuukaudessa muutama kymppi extraa!

 

Tältä sivulta löydät tietoa seuraavista: 

D-vitamiini

Kesäaikaan D-vitamiinin nauttiminen ravintolisänä ei ole niin pakollista, mikäli oleskelet päivittäin jonkin verran vähissä vaatteissa auringossa, jotta D3-vitamiinia voi syntyä auringonvalon UVB-säteilyn ansiosta ihollasi. Kuitenkin keväällä, syksyllä ja talvella D-vitamiinia olisi todella hyvä nauttia lisäravinteena, koska D-vitamiini on yksi tärkeimpiä terveyden ylläpitäjiä ja yksi tärkeimmistä ravintolisistä, joita tulisi nauttia terveellisen ruokavalion rinnalla lisänä purkista. D-vitamiini nimittäin auttaa vähentämään sairastumisen riskiä, korjaa veren häiriintynyttä sokeritasapainoa, auttaa vahvistamaan immuniteettia ja lisää terveyttä.

Kuinka paljon D-vitamiinia tulisi nauttia päivittäin? 

Saantisuositus on 10 mikrogrammaa, mutta näin alhainen määrä ei riitä, mikäli haluat optimoida terveyttäsi ja pysyä mahdollisimman terveenä. Tämän vuoksi D-vitamiinia olisi hyvä nauttia päivittäin 25-50 mikrogrammaa tai jopa 100 mikrogrammaa. Varsinkin runsaasti ylipainoisilla D-vitamiinin riittävä saanti on tärkeää ja jos sinulla on ylimääräisiä kiloja runsaammin, silloin 100 mikrogrammaa on kohdillaan.

Luontaiset D-vitamiinin lähteet 

Hyviä luontaisia D-vitamiinin lähteitä ovat rasvainen kala, kananmuna ja maitotuotteet, joihin on lisätty D-vitamiinia.

Näitä D-vitamiinivalmisteita suosittelemme:

Terveyskaista D-vitamiini

Laadukas D-vitamiini ravintolisät

Biomed D-vitamiinitipat

ravintolisät

Omega-3

Omega-3-rasvahapot ovat monityydyttymättömiä rasvahappoja, jotka ovat välttämättömiä terveydellesi. Sinun tulisikin saada näitä välttämättömiä rasvahappoja päivittäin ravinnosta tai ravintolisänä nautittuna, koska kehosi ei pysty valmistamaan kyseisiä rasvahappoja itse. Omega-3-rasvahapot muun muassa tukevat sydämen ja verisuonten terveyttä, aivojen normaalia toimintaa, ”voitelee” niveliä, tukee immuniteettia ja ylläpitää hermoston toimintaa. Omega-3-rasvahapot auttavat myös painonpudotuksessa, koska hyvien rasvojen riittävä saanti yhdistettynä terveelliseen ruokavalioon auttaa ylläpitämään kehon luontaista rasvanpolttoa.

Terveen ihmisen tulisi saada omega-3-rasvahappoja noin 500 milligramman edestä vuorokaudessa.

Omega-3-tuotetta valitessa ei välttämättä kannata valita halvinta vaihtoehtoa, koska silloin saatat ostaa vain huonoa öljylisää, josta kehosi ei saa tarvitsemiaan rakennuspalikoita. Öljy voikin olla jopa härskiintynyttä ennen hyllylle asettelua ja sen parempi paikka olisikin roskis. Sen sijaan kannattaa selvittää hyviä ja laadukkaita vaihtoehtoja, jotta löydät itsellesi juuri sen oikean omega-3-tuotteen.

 

Omega-3-rasvahappoihin kuuluvat kolme eri rasvahappoa, joita ovat:

EPA eli eikosapentaeenihappo (saadaan rasvaisesta kalasta)

DHA eli dokosaheksaeenihappo (saadaan rasvaisesta kalasta) ja

ALA eli alfalinoleenihappo (saadaan kasviöljyistä, siemenistä, pähkinöistä…).

Näistä kaksi ensimmäistä EPA ja DHA ovat erityisen tärkeitä terveydellesi. Omega-3- tuotetta valitessasi tarkista, että tuote sisältää runsaasti näitä kahta ja että EPA:n pitoisuus on jonkin verran suurempi kuin DHA:n.

Kasviöljyjen ALA-rasvahappojen riittävää saantia on pidetty sen vuoksi tärkeänä, koska ihmisen keho pystyy muokkaamaan ALA-rasvahapoista oman entsyymitoiminnan avulla pitkäketjuisiksi rasvahapoiksi EPA:ksi ja DHA:ksi. Olisi kuitenkin tärkeää saada ruokavaliosta omega-3-rasvahappoja myös rasvaisen kalan lähteenä, koska ALA:n muuttaminen EPA:ksi ja DHA:ksi on hyvin yksilöllistä ja siitä vain 5-10% muuntuu näiksi tarvittaviksi rasvahapoiksi ja osalla tämä muokkausprosessi voi olla vielä puutteellinen, jolloin muuntuvuus voi olla vähäisempää.

 

Omega-3-rasvahappojen luontaiset lähteet:

Runsaasti omega-3-rasvahappoja sisältäviä rasvaisia kaloja ovat lohi, kirjolohi, ankerias, makrilli, silakka, muikku, nahkianien ja anjovis. Tämän lisäksi omega-3-rasvahappoja saat myös pellavansiemenöljystä, avokadosta, pähkinöistä (varsinkin saksanpähkinästä, jota käytämme Puhdistusdieetin aterioissa) ja siemenistä.

Näitä laadukkaita omega-3-tuotteita suosittelemme:

Lysi Omega-3 Lemon kalaöljy

ravintolisät

Puhdistamo Super Omega-3ravintolisät

Puhdas+ Premium Omega-3

ravintolisät

Laadukas monivitamiini

Laadukkaan monivitamiinin nauttiminen arjessa voi olla kohdillaan, jolloin yhdestä lähteestä saadaan useita laadukkaita vitamiineja ja kivennäis- ja hivenaineita. Näin voidaan varmistaa eri vitamiinien riittävä saanti päivittäin terveellisen ruokavalion rinnalla. Monivitamiinia valitessa kannattaa kuitenkin taas kerran selvitellä mitä eri tuotteet pitävät sisällään ja minkä laatuisia ne ovat ennen kuin alat popsimaan tuotetta päivittäin. Nimittäin hyvin laaduttomat monivitamiini ravintolisät eivät välttämättä imeydy kehoosi vitamiineja juuri ollenkaan (vain 10-20%) ja sen lisäksi kyseinen monivitamiini voi sisältää runsaasti erilaisia lisäaineita.

Parhaimpia monivitamiineja ovat sellaiset, jotka ovat valmistettu laadukkaista, luontaisista lähteistä ja niihin ei ole lisätty kaiken maailman lisiä. Tällaisissa tuotteissa vitamiinien ja hivenaineiden imeytyvyys on parempi, jolloin hyödyt tuotteesta enemmän! Monivitamiineistä voi keskustella apteekissa tai luontaiskaupassa myyjän kanssa tai voit myös googletella lisätietoa netissä. Jaamme myös tähän alle parin monivitamiinituotteen nimen, joita suosittelemme.

Ps. Älä epäröi lähteä toiseen putiikkiin, mikäli et ole varma, tietääkö myyjä varmasti mitä hän sinulle osaa suositella.

Magnesium

Magnesium on hyvin tärkeä mineraali hyvinvoinnin ja terveyden kannalta, koska se osallistuu 300 eri entsyymireaktioon kehossasi! Mikäli päivittäinen ruokavaliosi ei sisällä riittävästi magnesiumia, vähenevät elimistösi magnesiumvarastot hiljalleen, joka johtaa tilanteeseen, jossa aineenvaihduntareaktiosi eivät enää tapahdu normaalisti, joka vaikuttaa elimistösi normaaleihin toimintoihin. Tämä voi johtaa muun muassa aineenvaihdunnan hidastumiseen, suorituskyvyn heikkenemiseen ja energiankulutuksen vähenemiseen, joka taas saattaa johtaa painonnousuun. Saattaa olla myös, että kärsit jostain seuraavista oireista: lihaskrampit, suonenveto, väsymys, rytmihäiriöt, matala verenpaine, voimattomat lihakset, kynsien hidas kasvu (toki nämä oireet voivat viitata moniin muihinkin kehon ongelmiin, eikä ne ole suoraan verrattavissa alhaiseen magnesiumtasoon).

Huom! E- ja D3-vitamiinit auttavat magnesiumin imeytymisessä, jolloin magnesiumia kannattaa nauttia niiden kanssa samanaikaisesti. Magnesiumia suositellaan ottamaan illalla, koska se rauhoittaa kehoa ja auttaa parantamaan unta.

 

Magnesiumin laadulla on iso merkitys!

Kaikki magnesiumit eivät ole yhtä laadukkaita, jonka vuoksi onkin tärkeää kiinnittää huomiota tuotteen magnesiumin muotoon. Esimerkiksi magnesiumoksidia käytetään ummetuslääkkeissä, jolloin siitä ei niinkään ole apua yllämainittuihin oireisiin, vaan enemmänkin vatsan toimintaan. Sen sijaan suositeltuja magnesiumin muotoja ovat erilaiset kelaattimuodot, jossa mineraali on sidottu aminohappoon tai muuhun orgaaniseen aineeseen. Hyviä vaihtoehtoja ovatkin magnesiumsitraatti magnesiumaspartaatti, magnesiumlysinaatti, magnesiummalaatti,magnesiumfumaraatti, magnesiumglysinaatti tai magnesiumglyserofosfaatti. Näiden magnesiummuotojen imeytyvyys on hyvä!

 

Magnesiumin päivittäinen saantisuositus:

280mg/vrk ja miehillä 350mg/vrk.

Magnesiumin luontaiset lähteet:

Pellavansiemenrouhe, leseet, siemenet, täysjyväviljatuotteet kuten 100% ruisleipä, basilika, kasvikset, sisäelimet, liha.

Katso ruuasta saa magnesiumia? Katso tarkempi lista!