Sinkki on tärkeä elimistön toiminnalle! Lue tästä kattavasta artikkelista sinkin terveyshyödyt!

Sinkki on välttämätön hivenaine, jota tulee saada päivittäin. Sinkkiä saadaan jonkin verran normaalista ruuasta, mutta hyvän sinkkivalmisteen hankkiminen voi olla paikallaan ja järkevä investointi, koska se vaikuttaa terveyteen, vireyteen ja hyvinvointiin monella eri tavalla! Sinkki säätää elimistössä yli 200 entsyymin toimintaa ja sillä on lukuisia elintärkeitä tehtäviä. Sitä tarvitaan muun muassa useissa aineenvaihduntareaktioissa. Kuntosaliharrastajien piirissä on myös uskomus, että sinkillä on vaikutusta lihasten kasvuun. Varsinkin kasvuikäisten sinkin saantia tulisi tarkkailla, koska sinkki vaikuttaa kasvuun ja kehitykseen.

Sinkkiä tarvitaan muun muassa…

  • allergioiden ehkäisemiseen
  • vastustuskyvyn ylläpitämiseen ja edistämiseen
  • vastustamaan infektioita
  • haavojen parantumiseen
  • ihon hyvinvointiin
  • hiusten ja kynsien hyvinvointiin
  • haju- ja makuaistien toimintaan
  • vähentää riskiä sairastua kakkostyypin diabetekseen tai sydän- ja verisuonisairauksiin

Sinkin puute on yleistä Suomessa. Tavallisimmat syyt sinkin puutteeseen ovat liian yksipuolinen ravinto, huono ruokahalu, unihäiriöt sekä runsas sinkin eritys (hikoilu, runsas alkoholin juominen, diabetes).

Miten sinkin puute ilmenee?

Seuraavat oireet voivat viestiä sinkin puutteesta

  • heikot ja hauraat kynnet
  • hiusten lähtö tai hiusten heikko kunto
  • huonokuntoinen iho
  • uusiutuva suutulehdus
  • haluttomuus
  • impotenssi
  • allergiataipumus
  • huono yleiskunto
  • makuaistin häiriöt
  • ruokahaluttomuus
  • jatkuva sairastelu
  • kasvuhäiriö
  • lukihäiriö

 

Sinkin imeytyminen

Vain 20-40% ravinnosta saadusta sinkistä imeytyy elimistöön. Eläinperäisistä tuotteista saatu sinkki imeytyy paremmin kuin kasviperäisistä tuotteista saatu. Tämä johtuu siitä, että kasvit sisältävät fytaatteja, jotka estävät sinkin imeytymistä. Vegaanien tuleekin huolehtia kiinnittää tarkemmin huomiota sinkin saantiin.

Sinkin imeytymistä haittaavat myös tietyt kivennäis- ja hivenaineet, kuten esimerkiksi kalsium, magnesium, nikkeli, rauta, seleeni ja fosfori, koska ne toimivat sinkin vastavaikuttajina.

Sinkin saantisuositus

Aikuisen päivittäinen saantisuositus on 15 mg. Raskausaikana suositellaan noin 3mg lisäsaantia ja imettämisen aikana 10mg lisäsaantia. Raskas työ ja runsas liikunnan harrastaminen lisäävät myös tarvetta, koska osa sinkistä poistuu hien mukana elimistöstä.

Sinkin avulla kaunis iho

Sinkki auttaa ihoa voimaan paremmin ja siitä voi olla apua muun muassa akneiholle. Sinkki puhdistaa akne tulehduttamaa ihokudosta ja pyrkii korjaamaan aknen aiheuttamia vaurioita. Sinkki lisäksi auttaa nujertamaan aknen aiheuttamia bakteereita, jolloin se saattaa lieventää aknea.

Tutustu ja hanki laadukas sinkkivalmiste netistä

Tutustu hyvinvointiaiheisiin kirjoituksiimme