Miten ravinto vaikuttaa jaksamiseen?

Miten ravinto vaikuttaa jaksamiseen

Tämä artikkeli sisältää:

Terveellinen ravinto antaa lisää virtaa!

Ravinto yhdessä riittävän levon ja liikunnan kanssa muodostavat tärkeän pohjan päivittäiselle jaksamiselle. Siksi laadukkaaseen ravintoon kannattaisi panostaa viikon jokaisena päivänä ja mielellään päivän jokaisella aterialla. Ravintoa kannattaisikin miettiä polttoaineena, koska sitä se keholle onkin. Laadukas ravinto antaa hyvää energiaa ja vastineeksi keho kiittää ja toimii mahdollisimman normaalisti. Virtaa riittää aamusta iltaan ja jaksat töissä ja vapaa-ajalla.

Millaista terveellinen ravinto on?

Terveellinen ravinto on monipuolista, laadukasta, värikästä ja se sisältää paljon vitamiineja ja kivennäisaineita. Tämän lisäksi kannattaa muistaa, että terveellinen ruoka voi ja saa olla myös makuhermoja hivelevää, koska itse syöminen, ruoasta nauttiminen ja ruoan valmistaminen ovat osa hyvinvointia, eikä näitä ei kannata unohtaa.

Huolehdi terveellisestä kokonaisuudesta

Terveellistä ruokavaliota rakentaessa kannattaa välttää takertumasta liikaa pieniin yksityiskohtiin tai ruokiin joita syöt harvoin, vaan sen sijaan kannattaa keskittyä terveellisen kokonaisuuden hahmottamiseen ja monipuolisuuden rakentamiseen. Pohdi mitä syöt runsaasti viikon aikana? Miten voisit parantaa näiden ruokien laatua ja lähteitä? Mitä voisit lisätä? Mitä vähentää? Mieti, millä valinnoilla on eniten vaikutusta ruokavaliossasi ja tee niihin muutoksia. Näin saat aikaan haluttua muutosta, etkä takerru liikaa asioihin, jotka ovat pienessä roolissa.

Näin pääset liikkeelle

Terveellisessä ruokavaliossa kannattaa panostaa monipuolisuuteen, laatuun, säännöllisyyteen ja määrään. Tämä tarkoittaa, että rakennat ateriasi laadukkaista ja ravinnerikkaista lähteistä, annoskokosi ovat sopusuhtaisia ja nautit aterioita säännölliseen tahtiin päivän mittaan. Näin saat päivän aterioista kehosi tarvitsemia ravintoaineita, saat tasaiseen tahtiin sopivan määrän polttoainetta ja varmistat, että jaksat aamusta iltaan.

Yksinkertaisuudessaan tämä voi tarkoittaa, että lisäät päivän eri aterioille kasviksia, hedelmiä ja marjoja, jotka ovat loistavia vitamiinien, kivennäisaineiden ja kuitujen lähteitä. Samalla voit vaihtaa vaaleat viljatuotteet täysjyvätuotteisiin, alat syödä säännöllisemmin 3-4 tunnin välein ja nautit sopivan kokoisia aterioita, jolloin lautasesi ei notku ruoasta.

Terveellisellä ravinnolla nopea vaikutus jaksamiseen

Ruokavaliomuutoksissa on se hieno puoli, että omassa olotilassa voi tuntea jo melko nopeasti myönteisiä muutoksia kun alat syödä terveellisemmin. Saatat jo muutamassa päivässä huomata, kuinka väsymys vähenee, vatsasi toimii paremmin, heräät aamulla virkeämpänä ja illalla sohva ei houkuttelekaan niin paljon kuin aina ennen. Tällainen muutos omassa olotilassa motivoi jatkamaan terveellisen ruokavalion noudattamista, koska palkinnon voi tuntea lähes heti omassa olossasi.

Katso myös:

Ruokavavalio painonpudotukseen
5/5

Pudota painoa syömällä!

Tilaa monipuolinen ja terveellinen ruokavalio vain hintaan 24,95€!