Soijaproteiini – kasviperäinen proteiinilisä

soijaproteiini

Mitä soija on?

Soija on pienikokoinen papu, joka sisältää enemmän proteiinia kuin muut pavut. Soijan rasvapitoisuus on myös korkeampi ja se sisältää molempia terveyden kannalta välttämättömiä rasvahappoja; linolihappoa ja alfalinoleenihappoa.

Soijalla voidaan lisätä kasvisruokavalion proteiinipitoisuutta yhdessä muiden kasviperäisten proteiinipitoisten ruokien kanssa. Lue tämän kirjoituksen alaosasta lisätietoa soijaproteiinista.

Soija on yksi ravinnerikkaimmista viljelykasveista ja se sisältää muihin papuihin verrattuna enemmän proteiinia (36g/100g). 

 

Mitä kaikkea soija sisältää?

Soija sisältää hyvän määrän kuitua, kalsiumia, kaliumia, fosforia, rautaa, magnesiumia, sinkkiä, seleeniä, jodia sekä monia eri vitamiineja, kuten A-, B-, E- ja K-vitamiineja. Soija sisältää myös kaikkia lihan sisältämiä aminohappoja, joita ihmisen tulee saada ravinnosta.

 

Soijan ravintoarvot / 100g:

  • Kalorit: 366
  • Hiilihydraatit: 15,8g
  • Proteiinit: 35,9g
  • Rasvat: 17,7g
  • Kuitua: 15,7g

 

Soijaproteiini

Soijaproteiini on tehty soijapavuista ja se on hyvä vaihtoehto sinulle, joka haluat valita kasviperäisen proteiinijauheen esimerkiksi heraproteiinin tilalle. Kasvikunnan proteiinituotteista soijaproteiinissa on paras aminohappokoostumus, koska se sisältää kaikkia ihmiselle välttämättömiä aminohappoja.

 

Näitä soijaproteiinituotteita suosittelemme:

 

Soijaa monessa eri muodossa:

 

Tutustu myös: 

heraproteiini