16/8 pätkäpaasto – Miten se toimii?

16/8 pätkäpaasto

Tämä artikkeli sisältää:

16/8 pätkäpaasto (Intermittent fasting) on tällä hetkellä kovassa suosiossa ja ei ihmekään, koska moni on saanut siitä apua onnistuneeseen painonpudotukseen. Pätkäpaastosta voi olla painonpudotuksen lisäksi myös monenmoisia muita terveyshyötyjä, joista voit lukea alta.

 

Mikä 16/8 pätkäpaasto on?

16/8 pätkäpaasto tarkoittaa nimensä mukaisesti juuri sitä, että syöt kaikki päivän ateriasi kahdeksan tunnin aikaikkunan sisällä ja sen jälkeen paastoat 16 tuntia. Paastoaikana saa juoda vettä, teetä ja mustaa kahvia, mutta kahvin sekaan ei saa lisätä sokeria, kermaa tai muuta makeuttajaa.

Kahdeksan tunnin aikaikkuna kannattaa asettaa itselle parhaiten sopivaan kohtaan päivästä. Jos olet tottunut syömään aamupalaa, etkä pärjää ilman sitä, tällöin aikaikkunasi voi olla kello 8-16 välillä. Jos taas aamupalan syöminen on ollut sinulle aina pakkopullaa, silloin sinulla paremmin sopiva aikaikkuna voi olla kello 12-20 välillä. Kannattaa tunnustella omaa rytmiä ja päättää oma kahdeksan tunnin pätkäpaasto -aikaikkuna sen mukaan.

 

Miten 16/8 pätkäpaasto toimii?

Pätkäpaasto on oiva keino karsia turhia kaloreita päivästä melko vähäisellä vaivalla. Pätkäpaastolla sinun ei tarvitse sen kummemmin laskeskella kaloreita tai vältellä tiettyjä ruoka-aineita, vaan pääpointtina on rajoittaa omaa syömistä kahdeksaan tuntiin. Tässä ajassa ehdit syömään suurinpiirtein 3-5 ateriaa. Toki pätkäpaastollakin kannattaa panostaa terveellisiin aterioihin, eikä sortua pelkkään herkutteluun. Se kannattaa pitää mielessä.

 

Mitkä ovat 16/8 pätkäpaaston hyödyt?

Painonpudotuksen lisäksi pätkäpaastosta voi saada myös muita terveydellisiä hyötyjä. Osa näistä hyödyistä johtuu siitä, että paaston aikana kehosi toimii samoin kuin nukkuessa; se korjaa itseään.

16/8 pätkäpaaston hyötyjä voivat olla muun muassa aivotoiminnan parantaminen, energisyyden lisääntyminen, immuunijärjestelmän tehostuminen, tulehdustilojen vähentyminen, tasaisemmat verensokeritasot sekä parempi hormonitoiminta.

 

Syö terveellisiä aterioita 8 tunnin aikana

16/8-paaston kehittänyt terveyskirjailija David Zinczenko kehottaa syömään mahdollisimman terveellisesti kaikilla pätkäpaaston aikaisilla aterioilla. Näin tuet parhaiten painonpudotustavoitetta ja terveyttäsi pätkäpaaston avulla.

Toki 16 tunnin paaston jälkeen nälkä voi olla kova, mutta kun lisäät aterioillesi runsaasti salaattia, marjoja ja hedelmiä, saat täytettyä vastasi runsailla aterioilla kahdeksan tunnin aikana ilman, että tulet syöneeksi liikaa energiaa. Kahdeksan tunnin aikanakin voi tankata liikaa energiaa, jos päättää valita runsaskalorisia lähteitä.

 

Miten ryhtyä toimeen 16/8 pätkäpaaston kanssa?

Pätkäpaastoon valmistautuminen on helppoa ja voit aloittaa sen vaikka heti tänä päivänä. Ennen aloitusta sinun tulee kuitenkin päättää mihin aikaan päivästä syöt ja milloin paastoat. Ajan ei tarvitse olla joka päivä sama, vaan voit joustaa tiettyinä päivinä, jos esimerkiksi sinulla on töissä palaveri, etkä kehtaa olla syömättä lounasta muiden kanssa.

 

Kenelle 16/8 pätkäpaasto ei sovi?

Pätkäpaasto ei sovi alipainoisille henkilöille tai useita vuosia syömishäiriötä sairastaneille. Pätkäpaastoa ei suositella myöskään raskaana oleville, imettäville äideille, lapsille tai vanhuksille. Diabeetikkojen ja pitkäaikaissairaiden kannattaa myös keskustella oman lääkärinsä kanssa ennen paaston aloittamista.

 

Voiko 16/8 pätkäpaastolla olla ympäri vuoden?

Jos pätkäpaaston toteuttaa terveellisellä tavalla ja kahdeksan tunnin aikaikkunan sisällä syödään monipuolisia ja terveellisiä aterioita ja niistä saadaan terveyden kannalta sopiva määrä energiaa, silloin pätkäpaastoa voi noudattaa ympäri vuoden.

Jos taas pätkäpaaston aikana energiansaanti on erittäin niukkaa, syöminen yksipuolista ja epäterveellistä, silloin pätkäpaastoa ei suositella toteutettavan ympäri vuoden. Kannattaa kuitenkin muistaa mennä terveys edellä!

 

Liikunta 16/8 pätkäpaaston aikana

Liikunnan harrastaminen paaston aikana on suositeltavaa. Jos nautit kahdeksan tunnin aikana terveellisiä aterioita ja riittävästi energiaa, silloin voit treenata raskaastikin. Jos taas energiansaantisi on niukkaa ja yksipuolisista, silloin raskaat treenit voi olla hyvä jättää väliin ja liikkua kevyemmin. Hyviä liikuntamuotoja voivat olla muun muassa kevyet kävelylenkit tai rauhallinen jooga.

Raskaamman paaston aikana keho ei palaudu liikunnan harrastamisesta yhtä nopeasti kuin normaali tilanteessa, jolloin raskasta liikuntaa kannattaa välttää. 

 

Millaisia tuntemuksia pätkäpaaston alkuaikoina voi tuntea?

Pätkäpaaston aikana voi alussa tulla erilaisia tuntemuksia laidasta laitaan. Tuntemukset ovat osakseen riippuvaisia energiansaannista ja mitä vähemmän energiaa saat, sen enemmän voit kokea tuntemuksia.

Voit tuntea muun muassa väsymystä, vilunväreitä, ärtyneisyyttä, voimattomuutta, keskittymisvaikeudet.. Tuntemukset ovat hyvin yksilöllisiä ja ne voivat olla hyvin erilaisia jokaisella.

 

Vogelin paastopaketti

Haluako saada tehokkaan startin ennen 16/8 pätkäpaastolle siirtymistä? Kokeile A. Vogelin paastopakettia, josta saat kaiken mitä tarvitset viiden päivän paastoa varten!

Tutustu ja tilaa A Vogein paastopaketti 

 

Sinua saattaa kiinnostaa myös:

Ruokavavalio painonpudotukseen
5/5

Pudota painoa syömällä!

Tilaa monipuolinen ja terveellinen ruokavalio vain hintaan 24,95€!