Tällä kirjoituksen otsikolla: Miten vähentää syömistä? – emme viittaa nyt siihen, miten voisit syödä päivän aikana mahdollisimman vähän kaloreita ja kituutella nälissäsi, vaan viittaamme siihen, miten voit vähentää nautituista ravinnonlähteistä ne huonot ja turhat kalorit pois, jotta voit tukea sen avulla painonpudotustavoitettasi. 

On olemassa useita eri tapoja pudottaa painoa ja keinoja löytyy jatkossakin varmasti runsaasti, mutta kaikkia näitä keinoja yhdistää kuitenkin yksi sama asia, nimittäin se, että sinun tulee kuluttaa päivän aikana enemmän energiaa, mitä saat ravinnosta eli mennä niin sanotusti miinuskaloreilla.

Hyvä päivittäinen kalorivaje on noin 500 kaloria tai jossain kohtaa kalorivaje voi olla suurempikin, mutta tällöin on todella tärkeää varmistaa, ettei päivittäin saatu energianmäärä mene liian niukaksi, koska elimistösi tarvitsee perustoimintoihinsa tietyn määrän energiaa (naisilla: 1200-1400 kaloria riippuen toki painosta. Miehillä peruskulutus on enemmän), jotta se voi toimia kunnolla (elimet, aineenvaihdunta…). Jos energiansaanti on liian niukkaa, alkaa elimistösi säästämään energiaa eli se pitää rasvavarastoistaan kiinni, joka taas hidastaa aineenvaihduntaa, jolloin painonpudotus voi jopa kokonaan stopata, vaikka menisitkin reilusti miinuskaloreilla.

Emme suosittele koskaan alentamaan päivittäin aterioista saatua kalorimäärää alle 1500. Näin saadaan pidettyä kone käynnissä ja olo pysyy päivän aikana hyvänä! 

Monelle syöminen tuottaa tuskaa ja päivän aikana tulee syötyä aivan liian paljon. Tämä taas vaikuttaa painonpudotustavoitteeseen aivan toivotun vastaisesti, koska näin saadaan vain kerrytettyä lisää kiloja ja painonpudotus on mahdotonta, koska ravinnosta saadaan enemmän energiaa, kuin päivän aikana kulutetaan.

Alla annamme sinulle neuvoja, miten voit keventää omaa ruokavaliotasi ja miten voit saada syötyä vähemmän terveellisellä ja turvallisella tavalla.

 

Miten vähentää syömistä? Lue tehokkaat vinkit, joiden avulla saat painon putoamaan!

 

Pureskele kunnolla – aivoillasi menee noin 20 minuuttia vastaanottaa kylläisyyden signaali!

Hotkitko ruoan nopeasti kurkusta alas? Tyhjeneekö lautanen hetkessä? Monella hotkiminen saattaa olla totuttu tapa ja sitä toteutetaan silloinkin, kun ei ole edes kiire minnekään. Hotkimiseen kannattaakin käydä käsiksi heti ruokailutottumusten muuttamisen alkumetreillä, koska näin saatat vähentää päivittäistä energiansaantiasi melko suurestikin. Voit lähteä tekemään muutosta asialle heti seuraavalla aterialla varmistamalla, että pureskelet jokaisen suupalan huolellisesti. Aivoillasi kestää nimittäin noin 20 minuuttia saada kylläisyyssignaali ja mitä hitaammin syöt, sitä pienemmästä määrästä tulet täyteen.

 

Älä juo kaloreita!

Limsat, mehut ja energiajuomat sisältävät runsaasti kaloreita. (Tai jos ne eivät sisällä kaloreita, ne sisältävät usein terveydelle haitallisia makeutusaineita.) Jos olet tottunut juomaan päivittäin jotain edellä mainittua juomaa, jättämällä ne päivistäsi pois, vähennät melkoisesti kaloreita ruokavaliostasi. Esimerkiksi 1 desissä appelsiinimehua on 45 kaloria. Jos olet tottunut juomaan appelsiinimehua 4 desiä päivässä, tekee se 180 kaloria päivässä, viikossa 1260 kaloria, kuukaudessa 5040 kaloria ja vuodessa 65700 kaloria. Tämä vastaa yli 9 painokilon edestä kaloreita!

 

Juo 20-30 minuuttia ennen ateriaa suuri lasillinen vettä!

Vedenjuonti ennen ateriaa on hyvä tapa huijata kehoasi. Mahalaukkusi täyttyy ennen aterian nauttimista, jolloin et tunne oloasi niin nälkäiseksi, etkä tule syöneeksi niin paljon. (Vesi kannattaa juoda noin puolituntia ennen ateriaa, että se ehtii imeytyä jonkin verran, eikä se haittaa ruoansulatusta niin pahasti.)

 

Syö salaatti ensin!

On todella hyvä tapa kasata lautaselle paljon salaattia ja syödä se aina ensin ennen kuin käyt kiinni lämpimään ruokaan. Näin täytät vatsasi kasviksilla ja tulen syöneeksi maltillisen määrää energiaa. Alla oleva kuva demonstroi hyvin tilanteen.

 

Valitse oikein!

Omia päivittäisiä aterioita miettiessä kannattaa hetken tuumata, mistä ateriat koostuvat? Ovatko ravinnonlähteet terveellisiä vai ovatko ne tyhjiä kaloreita pullollaan olevia roskaruokia, joista saat vain ison kasan kaloreita, mutta et juuri ollenkaan ravinnerikkaita, elimistösi tarvitsemia rakennuspalikoita? Muista, että sinulla on joka päivä valta päättää, mitä kehollesi syötät, joten valitse oikein ja hyvinvointisi kiittää sinua nyt ja tulevaisuudessa!

 

Opi sanomaan itsellesi EI!

On todella helppo paiskata kaupassa herkkuhyllyn ohi mennessä ostoskoriin mukaan suklaapatukka tai napata työpaikalla kahvitauolla pöydästä pulla. Nämä herkut tuottavat hetkellisen hyvän olon, mutta jos mietitään asiaa pitkässä juoksussa, saat niistä turhaa energiaa ja ne ovat huonoksi hyvinvoinnillesi. Ne saavat olosi tuntumaan kurjalta, kerryttävät ylimääräisiä kiloja ja vielä kaiken lisäksi vievät energiat ja laittavat väsyttämään! Vaikka aluksi herkuista kieltäytyminen voi tuntua raastavan kamalalta, tee se silti, hyvinvointisi ja painonpudotustavoitteesi vuoksi. Pidä mielessäsi, mitä voit saavuttaa herkkujen vähentämisellä ja että EIn sanominen tosissaan kannattaa! Se tunne, kun voit hyvin, on paljon tärkeämpää kuin hetkellinen herkuttelu.

 

Ota pienempi lautanen käyttöön!

Tämä vinkki perustuu myös aivojen huijaamiseen. Näet edessäsi lautasen täynnä ruokaa, joka on viesti aivoillesi, että ruokaa on runsaasti. Oikeasti sitä on kuitenkin vähemmän kuin aiemmin ja tämän ansiosta saat totuttua vähemmän energiaa. Vaihda siis ruokalautanen, vaikka leipälautaseen ja iso kulho pienempään!

 

Keskity syömiseen kunnolla!

Kuka syö television ääressä? Okei, myönnetään, meistä varmasti jokainen tekee niin joskus… Kun keskittyminen on jossain aivan muualla kuin syömisessä, silloin saatat syödä paljon enemmän kuin tarve olisi. Telkkaria katsellessa tulee usein myös naposteltua ja syötyä herkkuja ja muita vastaavia, mutta kun jatkossa päätät syödessä pitää fokuksen pelkästään ateriassa, maistat kaikki maut paljon paremmin ja syöt pienempiä annoksia.

 

Pidä kirjaa syömisistäsi!

Painonpudotusta ajatellen on tärkeää pysyä kartalla siinä, mitä syö. Nykyään onkin olemassa todella paljon erilaisia sovelluksia, jotka auttavat kirjaamaan päivän ateriat ylös. Esimerkiksi FatSecret on yksi hyvä ja helppo vaihtoehto. Voit asettaa sovelluksessa itsellesi kalorikaton ja sen jälkeen pidät huolen, ettet ylitä asettamaasi rajaa. Tässä kohtaa kannattaa myös pitää huoli, että asettamasi kalorikatto on järkevä, eikä liian matala.

 

Kaikkea EI ole pakko syödä!

Onko sinulle sanottu pienenä, että lautanen pitää syödä tyhjäksi? Aikusena sinun ei tarvitse enää noudattaa samaa käskyä, vaan on ihan ok jättää lautaselle ruokaa. Kukaan ei suutu sinulle. Näin opit malttia, vältät ähkyn ja kasvatat samalla itsekuriasikin.

 

Syö säännöllisesti!

Halusimme jättää viimeiseksi yhden tärkeimmistä, nimittäin säännöllisyyden. Kun pidät hyvää huolta ateriarytmistäsi, et tule ahmineeksi hirmunälkääsi suuria annoksia kerralla. Paras tapa on opetella syömään päivän ateriat 3-4 tunnin välein. Tällöin ateriakokosi pysyy maltillisena, verensokerisi paremmin tasaisena ja olotilasi virkeänä. Säännöllisellä ateriarytmillä voi oikeasti saada omissa energiatasoissa huikeita muutoksia aikaan ja siitä on suuri apu myös painonpudotukseen!

 

Tutustu myös näihin: