Olet tehnyt päätöksen karistaa kaikki ylimääräiset kilot ja nyt on aika ryhtyä toimeen ja jahdata tavoitettasi! Saatatkin miettiä, miten pudottaa painoa onnistuneesti ja miten pudottaa painoa mahdollisimman pysyvästi? Tässä kirjoituksessa jaamme sinulle kuusi tehokasta ja toimivaa vinkkiä, jotka ovat oleellisia painonpudotuksen kannalta.

 

Miten pudottaa painoa? Lue ammattilaisten vinkit ja ryhdy toimeen!

1. Syö aamupala, joka päivä!

Saatat ajatella, että painonpudotus onnistuu parhaiten jättämällä aamupalan väliin ja syömällä mahdollisimman vähän päivän aikana, mutta tämä ajattelutapa saattaa romuttaa painonpudotustavoitteesi jo heti alkumetreillä, koska totuus on aivan toinen: Aamupala on nimittäin ateria, joka potkaisee aineenvaihduntasi kunnolla käyntiin heti aamusta! Jos jätät aamupalan syömättä, aineenvaihduntasi voi toimia koko päivän ajan hitaammalla teholla. Kun aloitat päiväsi terveellisellä aamupalalla, varmistat että kehosi toimii mahdollisimman tehokkaasti ja samalla vältät myös iltaa kohden yltyvää napostelua ja ylisyömistä.

Parhaat tulokset saat, kun nautit tasapainoisen, sopivan kokoisen aamupalan, joka sisältää runsaasti kuituja, marjoja / hedelmiä ja proteiinia. Jos tällaisen aamupalan nauttiminen on suuri muutos aiempaan aamupalaasi, voit ryhtyä hiljalleen lisäämään aamupalaasi näitä aineksia. Tärkeintä on kuitenkin, että teet jonkinlaista muutosta aamupalassasi tai alat ensinnäkin syömään aamupalaa, jos et ole niin aiemmin tehnyt. 

 

2. Juo riittävästi vettä

Niin kuin varmaankin tiedät, moni meistä ei juo päivän ainkana riittävästi vettä. Tämä on harmillista, koska vedessä on nolla kaloria, se on yksi tärkein avain hyvään terveyteen ja se voi myös ehkäistä turhaa napostelua ja syöpöttelyä, jotka aiheuttavat ylimääräisiä kiloja. Parasta on myös se, jos korvaat kaloripitoiset juomat vedellä, pystyt kerta heitolla karsimaan päivittäisestä energiansaannistasi suuren palan pois, jonka ansiosta painonpudotus tehostuu todella helpolla keinolla. Eli voit heti tästä päivästä lähtien päättää, että korvaat jatkossa mehut, limsat, alkoholin, energiajuomat ja muut energiapitoiset juomat vedellä. Pelkästään tällä voit karistaa vuodessa useita kiloja!

Tähtää jatkossa päivittäin siihen, että juot päivän mittaan 1,5-2,5 litraa vettä tasaiseen tahtiin aterioiden välissä. Edellä mainittu määrä on riittävä ja vettä ei kannata lähteä juomaan litra tolkulla, koska liiallinen veden juonti voi olla haitallista. 

 

3. Valitse täysjyvätuotteet

Kun kaupassa valitset ruokia, joita aiot myöhemmin laittaa suustasi alas, tee jatkossa tarkempia päätöksiä tuotteita valitessasi ja päätä ostaa täysjyvätuotteita. Runsaasti vaaleita jauhoja sisältävät tuotteet ovat runsaasti käsiteltyjä, jolloin niistä ovat lähes kokonaan poistuneet tärkeät ravintoaineet ja tilalla on vain niin sanottua tyhjää energiaa, joka imeytyy nopeasti ja jonka ansiosta verensokeritasosi saattavat heitellä runsaasti. Sen sijaan jos valitset täysjyvätuotteita, sisältävät ne runsaammin kuitua, joka auttaa pitämään verensokerin tasaisempana ja samalla nämä tuotteet sisältävät myös enemmän tärkeitä ravintoaineita, joita kehosi tarvitsee ja joiden avulla kehosi pysyy paremmin terveenä ja hyvinvoivana.

 

4. Ole aktiivisempi päivittäin, vaikka vain 10 minuuttia

Sohvaperunasta yhtäkkiä liikuntaa rakastavaksi muuttuminen voi olla haasteellista ja monelle se voi olla täysin mahdotonta. Tämän vuoksi 10 minuutin liikunnan lisääminen joka päivään voi olla paljon parempi vaihtoehto alkumetreillä. Kymmenen minuuttia saattaa kuulostaa vähältä, mutta se on huomattavasti parempi määrä kuin täysi liikkumattomuus ja sen avulla kerrytät viikkoosi yhteensä 70 minuuttia liikuntaa. Päivien ja viikkojen edetessä voit alkaa pidentämään aikaa 15-20 minuuttiin, jonka ansiosta teet liikunnan säännöllisestä harrastamisesta itsellesi mukavaa omaan tahtiisi. Aluksi voit kuitenkin lähteä liikkeelle pelkästään 10 minuutin liikuntasuorituksilla.

Muista, että vähän on paljon parempi kuin ei yhtään!

 

5. Mieti, mikä sinua motivoi

Istu pöydän ääreen kynän ja paperin kanssa ja mieti tarkemmin, miksi haluat pudottaa painoa? Onko painonpudotus lähes pakollista terveydellisen tilan vuoksi vai haluatko kenties pudottaa painoa ulkonäöllisistä syistä? Vai haluatko kenties saada arkeesi enemmän virtaa ja olla energisempi? Kun mietit tarkkaan MIKSI haluat pudottaa painoa, palauta mieleesi mahdollisimman usein tämä syy varsinkin silloin kun olet aikeissa sortua herkuttelemaan tai meinaat jättää liikunnan väliin.

Sen lisäksi, että kaivat esiin eri syitä, miksi haluat pudottaa painoa, sinun kannattaa myös miettiä itsellesi tarkempi tavoite tuleville kuukausille tai jopa koko vuodelle. Tavoite auttaa pysymään oikealla tiellä ja tiedät koko ajan tarkemmin, miksi teet niin kuin teet. 

Lue myös: Näin painoa voi oikeasti pudottaa 

 

6. Aloita heti!

Uudenvuoden vaihde on suosittu aika aloittaa painonpudotus ja ryhtyä elämäntapamuutokseen, mutta oikeasti paras aika aloittaa on tänään, nyt heti! Lykkäämällä painonpudotuksen aloitusta aina eteenpäin ja eteenpäin, siirrät samalla itseltäsi myös sitä hetkeä, kun pääset siihen pisteeseen, jossa oikeasti haluat olla. Tämän vuoksi unohda tietty aloituspäivämäärä, koska aiot ryhtyä toimeen ja aloita sen sijaan heti tänään! Jo yhden onnistuneen päivän jälkeen sinulla on voittajafiilis ja olet askeleen lähempänä tavoitettasi.

Mitä voit tehdä tänään painonpudotustavoitteesi eteen? Miten voit varmistaa, että loppupäivästäsi tulee onnistunut? Miten voit valmistella huomista päivää? Mitkä voivat olla tavoitteesi tälle viikolle? Tälle kuulle? Mieti tarkkaan, miten voit pudottaa painoa tulevien viikkojen aikana eri tekojen avulla?

 

Aloita painonpudotus jo tänään 8 viikon kestoisten Painonpudottajan treeniohjelmiemme avulla. Saat koodilla: painonpudotus 20% alennuksen valitsemastasi tuotteesta. Siirry verkkokauppaan… 

 

Tutustu myös näihin: