Miksi paino ei putoa? Tässä treeni- ja ravintovinkkejä, jotka auttavat painonpudotuksessa!

Miksi paino ei putoa?

Miksi paino ei putoa? Mitä voisit tehdä toisin, jotta paino putoaisi? Nämä ovat varmasti monen painonpudottajan mielessä pyöriviä kysymyksiä. Tässä kirjoituksessa annamme vinkkejä, joiden avulla voit saada painon taas laskuun!

Painonpudotus on monen haaveena ja tavoitteena ja siihen löytyy useita eri syitä. Osa haluaa pudottaa painoa terveydellisistä syistä ja osa taas ulkonäön vuoksi. Osa haluaa tuntea olonsa itsevarmemmaksi ja osa haluaa mahtua pienempiin vaatteisiin. Oli syy mikä tahansa, jokaisen olisi saatava oma mahdollisuutensa saavuttaa tavoitteensa ja tämän vuoksi annammekin sinulle tässä kirjoituksessa neuvoja ja apuja, miten saat painon putoamaan.Nämä vinkit sopivat niin vasta-alkajalle, kuin jumittavan painon kanssa kamppaileville.

 

Ota vinkeistä vaari ja muuta niiden avulla päivittäisiä tekojasi oikeaan suuntaan, jonka avulla saat painosi putoamaan! Onnistuneessa painonpudotusessa ei ole kyse mistään yksittäisistä pienistä asioista, vaan siitä, että kokonaisuus on kunnossa ja että kaikki päivän mittaan tekemäsi teot tukevat painonpudotusta.

 

Painonpudotuksen piti olla simppeliä, mutta olikohan se nyt niin?

Painonpudotus saattaa tuntua yksinkertaiselta puuhalta. Siinähän tarvitsee vain syödä vähemmän kuin päivittäin kuluttaa. Aina homma ei kuitenkaan mene näin, eikä painonpudotus todellakaan ole niin yksinkertaista. Elimistösi on nimittäin erittäin älykäs ”koneisto”, joka reagoi kalorien vähentämiseen omalla tavallansa. Tämän vuoksi onkin tärkeää pitää huoli, ettet vähennä päivittäisestä energiansaannistasi liikaa kaloreita pois, koska tällöin elimistösi saattaa siirtyä säästöliekille, jolloin se hidastaa aineenvaihduntasi toimintaa, jonka myötä se myös kuluttaa vähemmän energiaa. Tällöin saatat kärsiä jatkuvasta nälästä vähäisen syömisen vuoksi, mutta painosi ei silti putoa, vaikka kuinka kärsit ja näet nälkää. Tämä johtuu siitä, että elimistösi pitää kiinni rasvavarastoistaan, eikä suostu luopumaan niistä.

Jotta voisit välttää säästöliekin ja saada tiputettua painoasi ja varmistettua, että mahdollisimman paljon lähtee itse rasvavarastoista, olisi sinun hyvä syödä päivän aikana noin 1500-1700 kalorin edestä energiaa. Huom! Tätä energiamäärää ei tule kursia kokoon mistä tahansa ravinnosta, vaan energian on tultava monipuolisista, ravinnerikkaista lähteistä, jotka ovat terveellisiä, eikä mistään höttöruoasta. Painonpudottajan kannattaa ruokavaliota miettiessä panostaa proteiinipitoiseen, hyviä rasvoja sisältävään ruokavalioon, joka pitää sisällään myös maltillisen määrän hyviä hiilihydraatinlähteitä. Näin elimistösi saa terveellistä ravintoa, joka tukee sen toimintoja ja jonka avulla koneistosi hyrrää ja toimii kunnolla päivästä toiseen ja joka ennen kaikkea polttaa itse rasvaa!

 

Tarkkaile ja pidä kirjaa syömisistäsi!

Usein sitä kuvittelee tietävänsä kuinka paljon suurin piirtein päivän aikana syö kaloreita, mutta totuus voi olla aivan toinen. Moni ei nimittäin ota huomioon juotuja kaloreita tai ns. piilokaloreita, joita voit saada monista eri lähteistä, joita et osaa edes huomioida aterioissasi. Tämän vuoksi onkin tärkeää pitää tarkkaa kirjaa omista syömisistä ainakin ensimmäisten viikkojen ajan tai jos et halua pitää kirjaa syömisistäsi, voit myös laatia itsellesi tarkan ruokavalion, jossa punnitset ja valmistat kaikki päivän ateriasi valmiiksi jääkaappiin ja tällöin tiedät tarkasti grammalleen, mitä syöt päivän aikana.

Huom! Mikäli suunnittelet ruokavalion itsellesi, varmista, ettei ruokavalio ole liian yksipuolinen, vaan siitä kannattaa tehdä monipuolinen kokonaisuus, jossa sinulla voi olla muutamia eri ateriavaihtoehtoja päivän eri aterioille ja muistathan varmistaa myös sen, että ateriasi sisältävät runsaasti kasviksia, marjoja ja myös maltillisen määrän hedelmiä. Näistä kannattaakin tehdä aterioiden pohja ja niitä voi täydentää hyvillä rasvan ja hiilihydraatinlähteillä, sekä proteiinipitoisilla ravinnonlähteillä.

 

Rasvanpolttodieetti auttaa saamaan tehokkaan 20 päivän startin painonpudotukseen! Lue, miten upeita tuloksia osallistujat ovat saaneet.

 

Harrasta hikiliikuntaa ainakin kolmesti viikossa!

Onko viimeaikainen liikunnan harrastamisesi ollut vähäistä? Nyt kannattaa kaivaa treenivaatteet tai lenkkarit esiin ja ryhtyä harrastamaan tehokasta hikitreeniä ainakin kolmesti viikossa. Sykkeen korkealle nostava liikunnan harrastaminen tehostaa aineenvaihdunnan toimintaa, auttaa polttamaan rasvaa ja on hyödyksi painonpudotuksessa. Hyvänä lisänä saat samalla myös kohotettua kuntoasi, jonka ansiosta kohotat terveyttäsi.

Painoa pudottaessa treenit kannattavat olla tehokkaita, sykettä nostavia, koko vartaloa kuormittavia harjoituksia, jolloin laitat mahdollisimman monta lihasta tekemään töitä samanaikaisesti ja jolloin sydämesi ja keuhkosi joutuvat kunnolla työskentelemään ja jolloin myös kulutat mahdollisimman paljon energiaa! Alla tehokkaan Tabata-harjoituksen ohjeet, joita voit lähteä hyödyntämään vaikka heti. Tabata-harjoitukset ovat ehdottomasti meidän suosikkejamme, koska ne ovat kestoltaan todella lyhyitä, mutta silti todella tehokkaita. Tabata-harjoitukset sopivatkin loistavasti kiireistä arkea elävien treenikalenteriin!

 

Nopea tabata-harjoitus!

Tee alla oleva harjoitus kiertoharjoittelun tapaan. Tämä tarkoittaa, että teet ensimmäistä liikettä 45 sekunnin ajan, jonka jälkeen lepäät 15 sekuntia ja siirryt tekemään toista liikettä 45 sekunnin ajan, lepäät 15 sekuntia ja siirryt tekemään kolmatta liikettä… Kun olet tehnyt kaikki viisi liikettä läpi, huilaa 1-2 minuuttia ja tee kierros uudelleen. Tee yhteensä 3-5 kierrosta.

  1. X-hyppy
  2. Vuorikiipeilijä
  3. Paikallaan juoksu (nosta polvet korkealle)
  4. Kyykkyhyppy
  5. Kevennetty burpee

Mikäli olet aloittelija ja liikunnan harrastamisesi on ollut viime aikoina vähäistä, voit lyhentää liikkeiden toistoajan 20-30 sekuntiin ja nostaa toistoaikaa hiljalleen viikkojen myötä. Liikkeitä voi myös keventää helposti. Vuorikiipeilijän voi tehdä hitaammalla temmolla, paikallaan juoksussa voi polven korkealle noston jättää pois ja kyykkyhypyt voivat olla aluksi vain tavallisia kyykkyjä. 

 

Yhdistä aerobisten hikitreenien rinnalle painoharjoittelua!

Painoharjoittelu auttaa lisäämään lihasmassaa ja taas lihasmassan lisääminen auttaa kuluttamaan enemmän energiaa päivittäin johtuen siitä, että lihas kuluttaa enemmän energiaa kuin rasva. Painoharjoittelun voi aloittaa kotona kahvakuulan ja käsipainojen kanssa tai voit siirtyä saman tien kuntosalille treenaamaan. Mikäli kuntosalilla käyminen on sinulle vierasta, voit hyvin pyytää kuntosaliohjaajia auttamaan sinua tulemaan tutuiksi laitteiden ja painojen kanssa ja voit pyytää heiltä apua eri liikkeiden suorittamiseen. Voit myös hyvin houkutella ystäväsi mukaan, jolloin kuntosalille lähtemisen kynnys laskee, koska sinulla on tukea mukana.

 

Valmistaudu kunnolla!

Kunnon valmistautuminen on avain asemassa onnistuneessa painonpudotuksessa ja siinä, että ennen kaikkea saat painosi putoamaan! Tämän vuoksi sinun kannattaa varata jokaisesta viikosta oma aika treenaamiselle ja aterioiden ennalta valmistamiselle, koska näin panostat tavoitteeseesi ja teet kaikkesi sen eteen, jotta tavoitteesi täyttyisi.

On ihan eri asia haaveilla painonpudotuksesta, kuin sitten taas ihan oikeasti tehdä asioita painonpudotuksen eteen. Vain toinen näistä edellä mainituista tuottaa tulosta. Joten tiivistettynä: ryhdy hommiin! 🙂

 

Täältä voit lukea lisää tehokkaita painonpudotusvinkkejämme 

Nappaa ilmainen painonpudottajan ruokavalio