Kuinka usein kannattaa käydä vaa’alla?

Kuinka usein kannattaa käydä vaa’alla? Voiko painolukeman päivittäinen seuraaminen olla sinulle hyväksi vai huonoksi? 

Itsensä punnitsemisesta voidaan olla montaa eri mieltä. Osa valmentajista kehottaa, ettei painoa tulisi punnita juuri koskaan, vaan tärkeämpää olisi seurata mittanauhan muutoksia. Osa valmentajista taas suosittelee käymään vaa’alla jopa päivittäin, jotta pysytään tarkasti kärryillä omasta painolukemasta ja osa taas suosittelee käymään vaa’alla pari kertaa kuussa. Mikä siis voisi olla juuri sinulle sopiva määrä kaikkien näiden kehotusten joukossa?

 

Vaaka voi olla hyvä apuväline tavoitteen seuraamisessa!

Silloin jos tavoitteenasi on pudottaa painoa, painon säännöllinen tarkkailu voi olla arvokas informaatiolähde, jonka ansiosta pysyt kärryillä tavoitteesi etenemisestä. Painolukeman seuraamisen avulla pystyt näkemään, tuottaako päivittäiset tekosi tulosta ja onko ruokavaliosta saamasi energiamäärä sopiva painonpudotuksen optimoimiseksi. Tällaisten asioiden kannalta painolukeman seuraaminen on positiivinen ja hyödyllinen asia ja se tukee painonpudotuksessa onnistumista!

 

Jos päätät käyttää vaakaa työkaluna painonpudotuksen etenemisen seuraamisessa, kannattaa sinun kuitenkin pohtia muutamia asioita.

Vaikka vaaka saattaakin olla hyvä tuki painonpudotuksessa, kannattaa sinun kuitenkin ennen vaa’alle joka päivä hyppäämistä pohtia muutamia seikkoja, ettei jatkuva itsesi punnitseminen käänny painonpudotusprojektiasi vastaan. Sinun kannattaakin nimittäin pohtia mahdollisia aiempia painonpudotusyrityksiäsi ja sitä, miten painon tarkkailu on tukenut painonpudotustasi? Jos edellisillä painonpudotuskerroilla punnitsit itsesi joka aamu ja vaa’alla käyminen vaikutti suuresti mielialaasi ja koit sen ahdistavana asiana, silloin sinun kannattaa käydä jatkossa vaa’alla kerran viikossa tai kahdessa. Näin poistat itseltäsi punnitsemisen paineen ja voit keskittyä enemmän oikeiden tekojen toteuttamiseen. Jos taas viime kerralla koit vaa’alla käymisen kannustavana ja sait siitä lisämotivaatiota päiviisi, silloin voit punnita itsesi vaikka joka päivä.

Kannattaa muistaa, ettei pelkkä painolukeman seuraaminen tarkoita, että painosi lähtisi automaattisesti laskuun. Tämän vuoksi on tärkeää keskittyä oikeanlaiseen ruokavalioon, säännölliseen liikkumiseen ja myös panostaa riittävään lepoon!

 

Joillekin päivittäinen tai jopa viikoittainen vaa’alla käyminen ei vain ole hyväksi!

joillekin vaa’alla käyminen on enemmän haitaksi kuin hyödyksi. Nimittäin jatkuva vaa’alla käyminen saattaa kääntyä epäterveelliseksi, pakonomaiseksi tavaksi, jolloin keskityt pelkästään painolukemasi seuraamiseen, etkä niinkään siihen, että tunnet olosi hyväksi kehossasi tai että keskittyisit tekemään päivittäin oikeita valintoja, jotka tukevat painonpudotustasi. Pahimmassa tilanteessa annat painolukemasi määrittää sen millainen olet ihmisenä, joka taas ei pidä ollenkaan paikkansa, koska meistä jokainen, kuten sinä myös, olemme niin paljon muutakin kuin vain se, mitä painamme tai miltä ulkoisesti näytämme. Painolukema on vain pieni osa sitä kokonaisuutta!

Huonoina aamuina, kun vaaka näyttää hieman plussaa, saatat tuntea olosi todella kurjaksi ja koko päiväsi on pilalla, vaikkei se ole kunnolla edes alkanutkaan. Tällainen tilanne saattaa laukaista tunnesyömisen ja saatat korjata pahaa oloasi herkuttelemalla ja syömällä liikaa, joka taas romuttaa painonpudotustavoitteesi. Tilanteen voi välttää käymällä vaa’alla harvemmin ja keskittymällä sen sijaan enemmän terveellisen, painonpudotusta tukevan ruokavalion ylläpitämiseen ja liikunnan säännölliseen harrastamiseen. 

Tämän vuoksi pohdi hetki aiempia kokemuksiasi ja tee sen myötä päätös, kuinka monta kertaa vaa’alla käyminen kuukaudessa voisi olla juuri sinulle hyväksi!

 

Kannataa muistaa, että paino saattaa heitellä päivän aikana jopa 1-2 kiloa! 

Kun olet päättänyt kuinka monta kertaa aiot punnita itsesi, päätä myös ajankohta päivästä jolloin aiot tehdä sen. Paras aika on aamulla vessakäynnin jälkeen ennen aamupalaa. Loppupäivästä paino saattaa nimittäin heitellä jopa kaksi kiloa, joka johtuu päivän mittaan syödyistä aterioista,  syödystä suolan määrästä, kuukautiskierrosta, nestetasapainosta, treenaamisesta ja monesta muusta seikasta, jotka saattavat heitellä painoamme suurestikin.

 

Meidän kantamme vaa’alla käymiseen on se, että kerran viikossa tai kahdessa on hyvä seurata, laskeeko painosi tasaiseen tahtiin ja käytä aina punnitusten väliajat oikeiden tekojen toteuttamiseen. Jos painolukemasi on lähtenyt jonkin verran edellisestä kerrasta nousuun, silloin sinun on hyvä pohtia, mistä tämä voisi johtua ja missä asioissa voisit tehdä parannusta ja keskittyä sen jälkeen parannusten toteuttamiseen sen sijaan, että jäät vain murehtimaan noussutta painoa.

Vaa’an lisäksi suosittelemme myös mittanauhan käyttöön ottamista, koska senttien seuraamisella saat tarkempaa tietoa kehossasi tapahtuvasta muutoksesta. Esimerkiksi jos olet ottanut painonpudotuksen tueksi kuntosaliharjoittelun, joka on loistava idea, voi painoharjoittelun myötä painosi pysyä alkuun samassa tai hieman jopa nousta, mutta tämä ei tarkoita, etteikö kehossasi tapahtuisi positiivista muutosta. Kehonkoostumuksesi voi muuttua, vaikkei painolukema muutu ja tämän pystyy parhaiten näkemään mittanauhalla.

 

Lue muita painonpudotusaiheisia kirjoituksiamme

2018-08-29T09:35:10+00:00Categories: Painonpudotus|