Liian vähäinen kalorien saanti päivässä voi onnistuneen painonpudotuksen sijaan tehdä hallaa tavoitteellesi. Lue alta miten liian vähäinen kalorien saanti voi moukaroida painonpudotustavoitteesi ja estää kiloja karisemasta.

Päivittäisen kalorien saannin vähentäminen on tärkeässä roolissa onnistuneessa painonpudotuksessa jotta paino saadaan laskusuuntaan, koska painonpudotus mahdollistuu vain silloin kun päivittäinen kulutus ylittää päivittäin ravinnosta saadun energiamäärän. Jos kalorien saanti päivässä lasketaan aivan liian alhaiseksi, voi sillä olla negatiivinen vaikutus aineenvaihduntaan, joka saattaa hidastua.

Päivittäinen oikea kalorimäärä onnistuneen painonpudotuksen kannalta riippuu paljon henkilön iästä, sukupuolesta, painosta ja aktiivisuustasosta. Yleensä mitä nuorempi ja aktiivisempi henkilö on, sitä enemmän kaloreita päivän aikana kuluttaa. Sukupuolella on myös oma merkityksensä. Miehet kuluttavat päivittäin enemmän energiaa kuin naiset, jolloin he voivat syödä päivittäin enemmän energiaa.

 

Kalorien laskeminen mahdollisimman alhaiseksi saattaa painonpudottajasta tuntua hyvin loogiselta ja sen vuoksi sitä moni tekeekin. Ajatellaan, että liika syöminen on tuonut kaikki kilot varteen, joten syömättömyydellä kilot lähtevät parhaiten.

Asia ei ole kuitenkaan aivan näin mustavalkoinen. Ihmiskeho tarvitsee perustoimintoihinsa vähintään 1200 kaloria päivässä, jotta muun muassa sydän ja muut elimet voivat toimia normaalisti ja että pysyy terveenä.

Jos arjessa harrastaa säännöllisesti liikuntaa tai on muuten hyvin aktiivinen, silloin päivittäinen energiantarve on vielä korkeampi, jotta keho saa riittävästi polttoainetta mm. lihaksille. Jos kalorit lasketaan alle 1200 päivässä, silloin riskeeraa terveyden ja yleisen jaksamisen lisäksi myös hyvin helposti painonpudotussuunnitelmat.

Kun päivittäinen kalorisaanti on alle 1200 kaloria, silloin niukan kalorisaannin lisäksi vitamiinien ja mineraalien riittävä saanti saattaa vaarantua.

 

Miksi niukkakalorinen dieetti hidastaa aineenvaihduntaasi?

Jos noudatat tällä hetkellä hyvin niukkakalorista dieettiä, saatat miettiä miksi vaaka ei näytä pienempää numeroa vaikka et syö juuri mitään.

Totuus saattaa todennäköisesti olla, että kehosi aistii, ettei se saa energiaa riittävästi lähiaikoina, jolloin se hidastaa aineenvaihduntaansa suojellakseen kehoasi mahdolliselta nääntymiseltä jopa silloinkin kun sinulla on useita liikakiloja vartalossa. Tätä ilmiötä kutsutaan säästöliekiksi.

 

Saatko riittävästi kaloreita päivässä?

Tässä merkkejä siitä, ettet saa riittävästi kaloreita ruokavaliostasi:

– Sinulla on vaikeuksia pysytellä ruokavaliosuunnitelmassasi. Voi olla todella vaikeaa noudattaa niukkakalorista dieettiä, koska nälkä kurnii koko ajan vastassasi. Nälän vuoksi saatat miettiä jatkuvasti ruokaa, jonka vuoksi itsekurisi on jatkuvasti koetuksella.

– Paino junnaa paikallaan. Liian alhaisen kalorien saamisen vuoksi aineenvaihduntasi on saattanut hidastua ja päivittäinen energiankulutuksesi on laskenut alhaisemmaksi. Kirjaa ylös päivittäin nauttimasi kalorimäärä ja jos se jää alle 1200 kalorin, tee ruokavalioosi muutoksia niin, että saat jatkossa päivittäin 1500-1700 kaloria. (jos olet mies tai olet hyvin aktiivinen arjessasi, silloin kalorimäärä voi olla hyvä jopa 2000 kaloria).

 

Selvitä kalorinkulutuskaavamme avulla, kuinka paljon suurinpiirtein kulutat päivän aikana kaloreita. 

 

Katso myös: