Onko sinulle sanottu, että hedelmät ja painonpudotus ei sovi yhteen?

Hedelmät eivät ole painonpudottajan vihollisia, vaan niitä tulisi lisätä omaan ruokavalioon maltillisesti, jotta voisi hyödyntää hedelmien tarjoamat terveyshyödyt. Päivässä olisikin hyvä syödä ainakin kaksi annosta hedelmiä ja hedelmät kannattaa valita monipuolisesti eri lähteistä viikon mittaan.

Hedelmien lisäksi päivän aikana kannattaa syödä runsaasti myös marjoja, kasviksia ja vihanneksia.

Hedelmät ovat hyvä vaihtoehto painonpudottajalle ja varsinkin tuoreet hedelmät, ei kuivatut, jotka ovat erittäin sokeripitoisia! Tuoreet hedelmät ovat nimittäin suhteellisen vähäkalorisia, ne sisältävät runsaasti vettä, vitamiineja, antioksidantteja, mineraaleja ja kuitua, jonka ansiosta hedelmät voivat pitää olotilasi pidempään kylläisenä, tukevat terveyttäsi ja hedelmien makeus voi viedä hyvässä lykyssä myös makeanhimon pois.

 

Kohtuus kaikessa, myös hedelmissäkin!

Vaikka hedelmät sisältävät sokeria (fruktoosia), on sokeri erilaista kuin teollisesti tuotettu valkoinen sokeri. Toki liiallinen sokerin saanti hedelmistäkin vaikuttaa verensokeritasoihin ja nostaa sen korkealle, joka johtaa lopulta verensokerin nopeaan laskuun. Hyviä valintoja päivittäiseen ruokavalioon voivatkin olla vähäsokeriset hedelmät, jotka eivät vaikuta verensokeriin niin suuresti (katso alta lista).

 

Nauti hedelmä rasvan / proteiinin kanssa yhdessä:

Kun yhdistät hedelmän esimerkiksi rahkaan / smoothien joukkoon tai näytit hedelmien kanssa esimerkiksi pähkinöitä, hidastat hedelmän sokerin imeytymistä, jolloin hedelmässä oleva sokeri ei vaikuta niin suuresti verensokeriisi, vaan sen sijaan verensokerisi pysyy tasaisempana.

 

Alla listattuna eri hedelmiä, jotka sisältävät suhteellisen vähän sokeria:

  • Vesimeloni
  • Cantaloupemeloni
  • Avokado
  • Luumu
  • Greippi
  • Lime
  • Mansikka
  • Kiivi
  • Vadelma
  • Karhunvatukka
  • Sitruuna

 

Tutustu painonpudottajan treeniohjelmiimme