Miten kasvattaa itsekuria? Katso vinkit!

miten kasvattaa itsekuria

Miten kasvattaa itsekuria? Miten voit pysyä paremmin päätöksissäsi? Miten varmistat, ettet luisu niin helposti takaisin vanhojen tapojen pariin?

Hyvä itsekuri on taito, jonka vahvistamiseen olisi jokaisen hyvä käyttää aikaa. Hyvä ja vahva itsekuri mahdollistaa nimittäin todella paljon eri asioita. Se auttaa saavuttamaan helpommin tavoitteita ja sen avulla pystyy myös helpommin pitämään ne lupaukset, jotka itselle ja muille asettaa. Hyvä itsekuri onkin paljon suurempi asia, kuin se ymmärrys, joka monilla siitä on. Hyvä itsekuri ei tarkoita nimittäin pelkästään, että pystyt kieltäytymään herkuista painoa pudottaessasi, vaan itsekurista on hyötyä ihan jokaisella elämäsi eri osa-alueella.

Moni kyllä varmasti tiedostaa hyvän itsekurin hyödyt, mutta harvemmin sen vahvistamiseen kuitenkaan käytetään sen enempää aikaa, jolloin monesti eri tilanteissa käyttäydytään toisin, kuin oikeasti halutaan käyttäytyä.

Eniten huono itsekuri sapettaa silloin, kun haluaa saavuttaa jotain, mutta ei pysty, koska on niin heikko sortumaan houkutuksille tai laiskottelulle. 

Mitä itsekuri tarkoittaa?

Moni saattaa ajatella, että itsekuri tarkoittaa sitä, että osaa pelkästään kieltää itseltä eri asioita, mutta oikeasti itsekuri tarkoittaa kokonaisvaltaista oman elämän hallintaa, joka tarkoittaa tietynlaista sisäistä vahvuuttaa tehdä asioita, jotka tukee omaa elämää ja omia tavoitteita. Itsekurin avulla pystytäänkin kontrolloimaan omia tekoja ja reaktioita eri tilanteissa. Itsekurin avulla pystytään olemaan houkuttavissa tilanteissa vahvoja ja sanomaan houkutuksille ei. Itsekurin avulla pystytään käyttäytymään eri tilanteissa juuri niin kuin pitää, vaikka sisällä olisikin tunne, joka käskee tekemään toisin. Parhaimmillaan hyvän ja vahvan itsekurin avulla pystyy muokkaamaan koko elämänsä ja päivänsä juuri sellaisiksi kuin niiden haluaa olevan, joka tarkoittaa, että osaa sanoa tietyille asioille ei, jotta voi saada enemmän niitä asioita omaan elämään, joita siinä todella haluaa olevan. Usein tämä voi tarkoittaa, että laitetaan oma mukavuudenhalu taka-alalle ja tehdään asioita päättäväisesti silti, vaikkei fiilis olekaan juuri senmoinen.

 

Itsekuria pystyy vahvistamaan kuka tahansa!

Itsekuria pystyy vahvistamaan ja vahvan itsekurin pystyy saavuttamaan sellainenkin henkilö, jonka itsekuri on tällä hetkellä nollassa ja selkärankaa ei lähes tulkoon ole. Tässä tilanteessa itsekurin kehittäminen vaatii vain päivittäistä työtä ja kerta toisensa jälkeen vahvana pysymistä eri tilanteissa. Esimerkiksi minulla ei runsas kymmenen vuotta sitten ollut itsekuria juuri ollenkaan. Söin jatkuvasti herkkuja ja sorruin aina kun jotain oli tarjolla. Maanantaiaamuna saatoin ajatella, että tästä se painonpudotus taas starttaa ja loppupäivästä mussutin jo sohvalla karkkia.  Usein aloitin myös treenaamisen ja mietin, kuinka treenaan viikon aikana tietyn määrän, mutta jo toisena päivänä olin antanut itselleni luvan olla treenaamatta. Tilanne tuntui silloin toivottomalta, mutta todistetusti, tilanteen pystyy muuttamaan.

Tavoitteen saavuttaminen ei onnistu ilman päättäväisyyttä, omistautumista ja ilman hyvää itsekuria.

Huono itsekuri vaikuttaa moneen!

Itsekurin ollessa huono tulee helposti sellainen fiilis, että minä nyt vain olen tällainen, eikä minusta ole saavuttamaan haluamiani asioita. Totuus on kuitenkin toisenlainen. Tässä kohtaa pitää vain muistaa, että Roomaakaan ei rakennettu päivässä, joten sinunkaan itsekurisi ei tule olemaan heti vahva, vaan se vahvistuu jokaisen pienen ja suuren onnistumisen myötä. Jotta nämä onnistumiset voivat olla mahdollisia, sinun tulee olla itsellesi tiukkana, sinun pitää osata sanoa EI useammin ja sinun pitää osata iskostaa päähän se, mitä haluat ja käyttäytyä sen mukaisesti, että saavutat haluamasi. Sinun täytyy myös ymmärtää, ettei kannata paeta tekosyiden taakse ja selitellä niitä muille, koska tällöin teet vain harmia itsellesi. Muita voit kyllä huijata, mutta itseäsi et.

 

Itsekuri auttaa sinua muun muassa:

  • saavuttamaan lupaukset, jotka asetat itsellesi ja muille
  • pääsemään eroon laiskuudesta ja tekemättömyydestä
  • tekemään tarvittavia asioita silloinkin, kun ei huvita
  • nostamaan itsetuntoasi ja parantamaan omakuvaasi
  • muuttamaan elämääsi ja elämäntapojasi

 

Miten kasvattaa itsekuria? Tässä muutama vinkki joita voit hyödyntää painonpudotuksessa!

 

Poista houkutukset!

Varsinkin jos haluat syödä terveellisemmin tai pudottaa painoasi, ensimmäinen helppo keino, jonka avulla pystyt pääsemään eroon kiusauksista, jotka rasittavat itsekuriasi, on poistaa ympäriltä kaikki houkutukset. Kun poistat kaikki houkutukset, itsekurisi ei ole koko ajan koetuksella, vaan voit ”säästellä” sitä tilanteisiin, joita kohtaat vaikka kyläillessä ja kahvipöytään istuessa. Itsekuria voikin ajatella lihaksena, joka väsyy, mitä enemmän sitä rasittaa. Poista turhat rasitteet ja vahvista lihasta jatkuvalla ”treenillä”.

Lue myös: Näin muokkaat kotisi painonpudotusta tukevaksi!

 

Opettele sanomaan itsellesi EI kerta toisensa perään!

Ehkä ihan ensimmäisten viikkojen aikana herkuille olisi hyvä sanoa kokonaan ei, koska tämä auttaa kasvattamaan itsekuria kerralla melkoisesti. Kerta toisensa perään kieltäytyminen vahvistaa ja antaa voimaa ja sitä alkaa huomaamaan, että mä pystyn tähän. Pystyn olemaan ilman herkkuja. Pystyn käymään lenkillä joka toinen päivä. Pystyn olemaan makaamaatta sohvalla koko iltaa. On todella voimaannuttavaa huomata, että sitä pystyykin tekemään asioita erilaisesti, eikä se olekaan niin vaikeaa. Kannattaakin siis kokeilla, mitä ein sanominen voi tuoda omaan arkeen ja elämään. Ainakin se tuo tyytyväisen mielen, vaikka juuri silloin kieltäytymisen hetkellä olo saattaa tuntua kurjalta. Myöhemmin kuitenkin kiität itseäsi.

 

Syö säännöllisesti!

Ettet joutuisi koko ajan painimaan houkutusten parissa, on tärkeää syödä säännöllisesti 3-4 tunnin välein. Näin nälkä ei ehdi yllättää ja sinun on paljon helpompi kieltäytyä herkuttelusta ja napostelusta, koska verensokerisi ei sahaa koko ajan laidasta laitaan. Säännöllinen syöminen voi tuntua aluksi haastavalta ja hyvänä kikkana voikin käyttää herätyskelloa, jonka asennat soimaan aina 3-4 tunnin välein. Hyvä keino, jolla tuet säännöllistä ja terveellistä syömistä on myös se, että valmistat jääkaappiin valmiiksi kaikki päivän ateriat, jotka voit napata helposti mukaan töihin ja joiden avulla saat syötyä heti töiden jälkeen terveellisen aterian, etkä sorru syömään jotain sellaista, mitä sinun ei tulisi syödä.

 

Päätä tietty päivä!

Jos olet tottunut syömään kaikkea epäterveellistä päivittäin, voit päättää nyt heti tietyn päivän, jolloin syöt maltillisen määrän herkkuja. Se päivä voi olla vaikka lauantai ja sitä ennen päätät syödä pelkästään terveellisesti. Kun teet tällaisen päätöksen ja pysyt siinä, tuntuu herkuttelu paljon enemmän ansaitulta ja siitä nauttii enemmän ja näin myös samalla itsekuri kasvaa, kun et syö herkkuja milloin sattuu. (Tässä kohtaa on hyvä pitää mielessä kuitenkin se, että osaa käyttää sitä vahvistuvaa itsekuriasi myös silloin herkkupäivänä, ettei tule syöneeksi valtavia määriä herkkuja, vaan osaa nauttia herkuista maltillisesti.)

 

Muistuta itsellesi, mitä haluat!

Sinä hetkenä, kun tekee mieli sortua syömään mitä sattuu, ei oikein osaa ajatella järkevästi. Silloin usein yrittää keksiä eri keinoja, miten voisi oikeuttaa itselle herkuttelun ja täyttää oman mielen tekosyillä. Tässä kohtaa kannattaa kuitenkin palauttaa omaan mieleen se, mitä oikeasti haluat. Haluatko voida hyvin ja olla hoikempi ja elää terveellisesti vai haluatko tuntea sen hetkellisen, muutaman minuutin mielihyvän tunteen, jonka herkuttelu tuo? Kumpi on tärkeämpää, se, että saavutat haluamasi vai, että herkut maistuu hetken hyvältä suussa? Tai se, että liikut säännöllisesti ja olet hyvässä kunnossa vai, että makaat sohvalla ja ylläpidät näin rapakuntoa? Mieti asiaa suuremmassa kuvassa ja sitä mitä ihan oikeasti haluat!

 

Ensin pieniä saavutuksia ja sitten suuria!

Itsekuria voi lähteä vahvistamaan ensin ihan pienillä teoilla. Vaikka pelkästään sillä, että päätät tehdä tänään lenkin. Tämän jälkeen voit päättää, että teet seuraavalla viikolla kolme lenkkiä ja toteutat ne. Joka viikko voit asettaa itsellesi pieniä tavoitteita ja toteuttaa ne, joiden avulla itsekurisi kasvaa hyvällä vauhdilla. Tämän johtuen ihan vain siitä, että saat enemmän luottamusta ja uskoa itseäsi kohtaan.

Itsekuri on just niin vahva, kuin päätät sen olevan. Sulla on kaikki valta käsissäsi lähteä vahvistamaan sitä teoillasi, ajatuksillasi ja asenteellasi. Jos tänään aloitat, jo muutamassa kuukaudessa tilanne on aivan toinen. Siksi sun kannattaakin varmistaa, että toteutat päivittäin pieniä onnistumisia, joiden avulla vahvistat itseäsi ja itsekuriasi ja joiden avulla tunnet onnistumisen tunnetta ja tyytyväisyyttä itseäsi kohtaan. Tämä on avain hyvään ja vahvaan itsekuriin. 

 

Katso myös: