Liikunnan ilon löytäminen voi olla kiven takana ja osasyy monen liikkumattomuuteen voikin olla, ettei liikkuminen kiinnosta millään tavalla, koska ei välttämättä tiedetä miten liikkua tai kuinka usein. Tämän vuoksi onkin tärkeää herättää oma liikuntainnostus eri keinoin ja löytää juuri ne itselle parhaiten sopivat liikuntamuodot, joiden ansiosta liikkuminen on kunnon kohottamisen lisäksi myös mieluisaa!

 

Liikunnan ilon löytäminen – millainen liikunta sinua kiinnostaa?

Kannattaa muistaa, ettei liikunnan tarvitse tuntua pakkopullalta tai sinun ei tarvitse aina juosta pää kolmantena jalkana, vaan voit harrastaa liikuntamuotoja, jotka tuntuvat sinusta mukavilta ja odotat aina innolla seuraavaa treenikertaa. Tällaisia liikuntamuotoja voivat olla reippaat kävelylenkit ystävän kanssa, ryhmäliikuntatunnit, kuntosalillä käyminen, pyöräily, luistelu, hiihto, uinti, tanssi… Mieti, mistä lajeista sinä pidät tai mitä olisit kiinnostunut kokeilemaan? Kirjaa eri vaihtoehtoja paperille ylös ja mieti, miten voit mahduttaa eri liikuntamuotoja viikkoosi!

Kun olet selvittänyt mitä haluat harrastaa. Motivoi itseäsi sen jälkeen lisää alla olevien 10 vinkin avulla!

 

1. Motivoidu tavoitteen avulla!

Liikunnan ilon löytäminen tapahtuu usein tavoitteen asettamisen avulla. Tämän vuoksi onkin tärkeään määrittää itselle selkeä tavoite, jonka haluat säännölisen liikkumisen avulla saavuttaa. On ehdottoman tärkeää, että teet tavoitteesi kirjallisena ja pidät sen esillä niin, että näet tavoitteesi ainakin kerran päivässä, mieluiten useaan otteeseen. Kirjallisen tavoitteen tehneet onnistuvat tavoitteissaan tutkitusti huomattavasti todennäköisemmin kuin ne, jotka pitävät tavoitteet vain mielessään.

Välitavoitteiden asettaminen 

 

2. Hanki treenikaveri!

Innokas ja motivoitunut treenikaveri on kullan arvoinen. Sovi treenikaverisi kanssa treeniajat etukäteen, jolloin teistä kumpikaan ei voi luistaa treenamisesta, koska olette jo luvanneet toisillenne. Treeniin motivoituminen ja treenin läpikäyminen täydellä teholla on huomattavasti helpompaa yhdessä kaverin kanssa. Kannustakaa toisianne kovempiin suorituksiin ja puskekaa toista yrittämään silloin, kun toisella ei kulje.

Vinkki: Älä kuitenkaan hanki treenikaveria, joka mielummin lukee kuntosalilla 7 päivää -lehteä kuin tekee toistoja…

Tilaa 8 viikon Painonpudottajan treeniohjelma (alekoodilla: painonpudotus saat 20% alennuksen)

 

3. Pyydä tukea!

Läheisten tuki on tärkeää. Voi olla vaikeaa tavoitella painonpudotusta ja muutosta elämäntapoihin, jos kumppanisi tai perheenjäsenesi tykkää sohvalla makoilusta ja ostaa kaupasta jääkaappiin epäterveellisiä ruokia. Yritäppä siinä sitten pysyä ruokavaliossa, kun toinen syö vieressä pitsaa tai jäätelöä. Kerro tavoitteistasi läheisille ihmisillesi. Perustele läheisillesi miksi haluat päästä tavoitteisiisi ja miksi se on sinulle niin tärkeää. Onnistumisen todennäköisyys nousee huomattavasti, kun saat läheisesi ymmärtämään tavoitteesi ja tukemaan sinua niihin pääsemisessä.

 

4. Musiikista voimaa treenaamiseen!

Musiikin inspiroiva vaikutus on uskomaton. Hanki musiikkilaite, jonka voit ottaa mukaan salille ja lenkille. Lataa laitteeseen sinua motivoivia ja inspiroivia lauluja. Hyvä musiikki saa hyvälle ja positiiviselle mielelle, jolloin kova treenikään ei tunnu pahalta. Esimerkiksi kuntosalilla omalla mielentilalla on selvä vaikutus treenitehoon.

 

5. Pidä päämäärä aina mielessäsi

Tämä liittyy asettamaasi tavoitteeseen. Pidä tavoite aina mielessäsi. Mieti ja maistele tunnetta, miltä olosi tuntuu, kun olet saavuttanut tavoitteesi. Joskus treenaamaan lähteminen saattaa vastustaa. Älä mieti, mitä tavoitteeseen pääseminen vaatii vaan mieti mitä se antaa. Keskity tekemään asioita, jotka vievät sinua tavoitteitasi kohti. Treenaamaan lähteminen on vaikeaa, mutta en ole tavannut ketään kuka olisi koskaan manannut sitä, kun tuli lähdettyä treenaamaan. Treenin jälkeen olet siis tyytyväinen, että otit itseäsi niskasta kiinni ja lähdit treenaamaan.

 

6. Julkinen tavoite!

Julkiset tavoitteet ”pakottavat” sinua onnistumaan sosiaalisen paineen vuoksi. Et varmaankaan halua epäonnistua, kun muut tietävät tavoitteestasi? Kerro tavoitteistasi ystäville ja perheenjäsenille tai luo tavoitteesi saavuttamiselle oma Instagram-tili, jonne päivität päivittäin tai viikoittain kuulumisia. Voit aloittaa myös blogin kirjoittamisen omasta kuntoilutavoitteestasi.

Vinkki! Julkinen tavoite ja oman etenemisen päivittäminen julkisesti voi motivoida tuttujasi ja tuntemattomia henkilöitä myös muutokseen, joten saatat vaikuttaa omalla muutoksella laajasti.

 

7. Pidä treenipäiväkirjaa!

Treenipäiväkirjan pitäminen on myös yksi tutkittu asia, joka auttaa kuntoilutavoitteiden saavuttamisessa. Merkitse jokainen treenisi muistiin. Näin pystyt hyvin seuraamaan edistystäsi. Näet, miten painot kuntosalilla ovat kehittyneet ja kuinka paljon vähemmän aikaa saman lenkin tekemiseen menee.

 

8. Ota aloituskuvat ja mitat!

Ota heti kuntoiluprojektisi alussa itsestäsi kuvat. Ota kuvat edestä, sivulta ja takaa. Peilistä ihminen joskus saattaa nähdä sen millaiseksi itsensä mielessään kuvittelee. Kuvista jos mistä on kaikkein helpoin konkreettisesti nähdä omat kehitysaskeleet. Kuvaa itsesi esimerkiksi kahden viikon välein ja ota aina samanlaiset kuvat, jotta ne olisivat vertailukelpoisia.

 

9. Luo leikkimielinen veto!

Vedonlyönti saattaa motivoida kilpailuhenkisiä ihmisiä enemmän kuin mikään muu. Lyö vetoa ystäviesi, perheenjäseniesi tai työkavereidesi kanssa esimerkiksi pienestä rahasummasta tai jostain muusta sopivasta palkinnosta. Älä kuitenkaan laita peliin liian suuria panoksia, ettei haaste käänny sinua vastaan ja paineet nouse liian suuriksi.

 

10. Muista palkita itsesi!

Itseään on syytä myös välillä palkita kovasta työstä ja onnistumisista. Aseta itsellesi päätavoite ja pieniä välitavoitteita. Aina, kun saavutat pienen tai suuren tavoitteen, palkitse itsesi. Toiset palkitsevat herkuilla ja toiset jollain muulla. Jos päätät palkita itsesi herkuilla, älä herkuttele kuitenkaan liiallisesti äläkä enempää kuin yhtenä päivänä viikossa.

Ps. Liikunnan ilon löytäminen tapahtuu parhaiten myös niin, että vain aloitat liikkumisen ja teet treenin jos toisenkin vaikkei sinua kiinnostaisikaan. Tutkitusti on todettu, että motivaatio syntyy tekemällä, ei odottamalla!

 

Tutustu myös näihin: 

 

treeniohjelmat-kotiin-ja-kuntosalille-2