Kyllä, kävelemällä saa painon putoamaan ja oikeastaan se on todella tehokas ja mieluisa liikuntamuoto, joka sopii useimmille! Lue vinkkimme, miten pudotat painoa kävelemällä!

Kävely on ollut kautta aikojen luonnollinen tapa siirtyä paikasta toiseen, mutta viime vuosien aikana passiivisuus on lisääntynyt huomattavasti, jonka vuoksi kävely on vähentynyt. Nykyään paikasta toiseen liikkuminen tapahtuukin helposti eri ajoneuvojen avulla ja me ihmiset istumme päivän aikana useita tunteja paikallamme ja passiivisuutta saattaa kertyä yllin kyllin. Jatkuva passiivisuus onkin yksi suurin syy ylimääräisten kilojen ja ylipainon kertymiseen.

 

Tässä artikkelissa: 

Pudota painoa kävelemällä

Miksi kävelyä väheksytään?

Valitettavan moni pitää kävelyä tehottomana liikuntamuotona, koska nykypäivänä meille tuputetaan joka puolelta tehokkaita ja raskaita liikuntamuotoja, joista sanotaan, että ne ovat juuri ”oikeat” tavat kasvattaa kuntoa ja treenata. Tämän myötä kävelylenkkien tehoa on alettu väheksyä ja kävely on jäänyt kaikkien muiden lajien varjoon.

Jos totta puhutaan; henkilölle, joka ei ole harrastanut liikuntaa pitkiin aikoihin, on mieluisampi ja joskus jopa turvallisempi keino lähteä nostamaan kuntoa tasaiseen ja rauhalliseen tahtiin juurikin kävelyn avulla.

Henkilö, joka ei ole liikkunut pitkiin aikoihin, kaipaa alkumetreilleen jotain mieluisaa liikuntamuotoa, jonka avulla saa itsensä liikkumaan säännöllisesti. Jos heti ensimmäisenä aletaan tehdä aivan liian raskaita treenejä, jotka vievät kaikki mehut, ei treenaaminen tunnu pidemmän päälle mukavalta ja se ottaa paljon enemmän kuin antaa. Tämän vuoksi kävely voikin olla erittäin hyvä keino liikkeelle lähtemiseen. Kävellessä keho saa liikettä ja mieli virkistyy raikkaasta ilmasta, eikä keho tai mieli rasitu liikaa.

 

Pudota painoa kävelemällä – Lue vinkit ja lähde liikkeelle!

Miksi kävely on niin hyvä tapa pudottaa painoa?

Kuten yllä mainitsimme, kävely on erittäin hyvä tapa lähteä liikkeelle, koska se on erittäin mieluisan tuntuista, energisoivaa ja kävelyä voi harrastaa vaikka viikon jokaisena päivänä. Kävely on myös erittäin hyvää rasvanpolton kannalta, koska kävellessä keho käyttää suurimmaksi osaksi polttoaineenaan rasvaa.

 

Miten kävely kehittää kuntoa?

Vaikka kävely onkin melko kevyttä, on se silti erittäin tehokas liikuntamuoto, jonka avulla pystyt miellyttävällä tavalla lisäämään aktiivisuutta päiviisi ja saamaan peruskuntosi kohoamaan. Kävelyn avulla luot kunnollesi hyvän perustuksen, johon sinun on hyvä lähteä hiljalleen rakentamaan kokonaisvaltaista, hyvää kuntoa.

 

Miten kävely tukee kokonaisvaltaista hyvinvointiasi?

Rasvanpolton ja kunnon kohotuksen lisäksi kävely saattaa auttaa vähentämään stressiä ja auttaa lisäämään hyvää oloa. Liikunta auttaa tuottamaan kehossa mielihyvähormoneja, joiden ansiosta stressitasosi lähtevät laskuun. Kävely ei myöskään vaadi suuria kustannuksia. Sinun tulee vain hankkia hyvät kävelykengät itsellesi ja lähteä ulos ovesta!

 

Miten lähteä liikkeelle?

Aloita kävely maltillisesti ja nosta kävelylenkin pituutta ja kävelyvauhtia hiljalleen päivien ja viikkojen edetessä. Alta näet hyvän esimerkin aloittelijan treenikalenterista.

  

Esimerkkiviikko ja ohjeet

Maanantai: 30 minuutin reipas kävely

Tiistai: 45 minuutin reipas kävely

Keskiviikko: Lepo

Tostai: 30 minuutin reipas kävely

Perjantai: lepo

Lauantai: Reipas 45-60 minuutin kävely

Sunnuntai: Lepo

Toisella treeniviikolla voit nostaa kävelylenkkien kestoa ja tahtia tai lisätä kävelylenkin yhdelle lepopäivälle. Voit ottaa tavoitteeksi, että muutaman viikon jälkeen pyrit kävelemään joka päivä vähintään 30 minuutin ajan. Voit myös jossain kohtaa alkaa ottaa muutamia juoksuaskeleita viikon 1-2 kävelylenkillä. Tämä ei ole kuitenkaan pakollista, vaan voit nauttia pelkästään reippaasta kävelystä!

pudota painoa kävelemällä

Lisää motivaatiota liikkumiseen – Aseta itsellesi tavoite!

Hyvä tavoite voi olla asettaa itselle 40 kilometrin kävelyn kerryttäminen viikossa. Voit myös tarkkailla, miten kilometrinopeutesi hiljalleen kehittyy ja asettaa itsellesi aina hieman paremman ajan tavoittelun kuin edellisellä viikolla.

 

10 000 askelta päivässä!

Hyvä tavoite voi olla myös alun jälkeen motivoida itseä saamaan 10 000-15 000 askelta joka päivä kasaan. Tähän avuksi voi käyttää askelmittaria tai meidän suosimia Polarin aktiivisuusmittareita, joiden avulla saat runsaasti hyödyllistä tietoa päivän aktiivisuudestasi ja muun muassa yöuniesi laadusta.

 

Panosta hyviin kävely-/juoksukenkiin!

Hyvä kävely-/juoksukengät ovat tärkeässä roolissa säännöllisessä kävelyssä. Hyvät kengät tukevat askeltasi ja auttavat pitämään jalat hyvässä kunnossa. Suosittelemme valitsemaan hyvät kengät yhdessä urheiluliikkeen ammattilaisen kanssa, joka osaa valita ja suositella juuri sinun jaloillesi parhaiten sopivan kenkäparin.

 

Muista kiinnittää huomiota myös ruokavalioosi!

Aktiivisuuden lisääminen on tärkeässä roolissa painonpudotuksen kannalta, mutta hyvin tärkeässä roolissa on myös päivittäinen ruokavalio. Jos haluat saada tarkat painonpudotusta tukevat ruokavalio-ohjeet kävelyharrastuksen rinnalle, käy lataamassa ilmainen Painonpudottajan ruokavaliomme!

 

Ps. Vältä jatkossa väheksymästä kävelyharrastustasi, koska se on harrastus siinä missä muutkin lajit. Me peukutamme suuresti kävelylle ja toivottavasti jatkossa myös sinäkin! 😉

 

Katso myös: