Onko iltaa kohti yltyvä turvotus tuttu juttu? Piilotatko palloa muistuttavan vatsasi löysien vaatteiden alle? Nappaa nämä kahdeksan vinkkiä, joiden avulla voit ehkäistä iltaa kohti yltyvää turvotusta!

 

Aloita aamu oikein!

Nauti kupillinen lämmintä vettä, johon sekoitat tuoretta sitruunaa. Tämä juoma auttaa käynnistämään ruoansulatuksesi ja auttaa starttaamaan päivän oikealla tavalla. Jos haluat viedä juoman vielä korkeammalle levelille, lisää joukkoon ripaus cayennepippuria, kanelia ja loraus omenaviinietikkaa. Näistä muun muassa omenaviinietikan sisältämä omenahappo auttaa puhdistamaan suolistoa, tehostaa ruoansulatusta ja auttaa ehkäisemään ilmavaivoja.

 

Juo vettä pitkin päivää!

Lämpimän aamujuoman lisäksi on tärkeää juoda päivän mittaan riittävästi vettä. Sopiva määrä on noin 2-3 litraa. Vesi auttaa ehkäisemään turvotuksen yleisimpiä syitä, kuten ummetusta ja kuivumista.

Jos pelkkä veden juominen ei houkuta, voit maustaa vettä sitruunalla, limellä, hedelmäviipaleilla tai tuoreella yrtillä.

Lue myös: Liian vähäinen uni ja niukka veden juonti on huono yhdistelmä!

 

Vältä maitotuotteita…

Laktoosiherkkyys on yleisempää kuin luuletkaan, vaikkei maito välttämättä tuotakaan sinun kohdallasi oireita. Hyvin moni kuitenkin kokee jonkinlaisia oireita maitotuotteiden syömisen jälkeen (kuten turvotus, ilmavaivat, liman lisääntyminen…). Emme kehota jättämään kaikkia maitotuotteita pois, mutta maitotuotteiden käyttöä kannattaa ainakin vähentää, jos olet huomannut, että maitotuotteiden nauttimisen jälkeen olosi on turvonnut ja epämukava.

Lue myös: Maitotuotteet turvottavat? Korvaa maitotuotteet näillä!

 

samoin myös runsaasti suolaa sisältäviä ruokia!

Suola sitoo itseensä nestettä, joten on sanomattakin selvää, että runsaasti suolaa sisältävät ruoat aiheuttavat turvotusta. Suolan vähentämisessä tilannetta auttaa suolan vähempi käyttäminen ja runsaasti suolaa sisältävien ruokien vaihtaminen vähemmän suolaa sisältäviin.

 

Panosta pureskeluun!

Mitä nopeammin hotkit ruokasi kurkusta alas, sen enemmän haukot samalla ilmaa vatsaasi. Pystyt välttämään hotkimisesta aiheutuvan turvotuksen keskittymällä jatkossa paremmin kunnolliseen pureskeluun. Ole enemmän läsnä syödessä.

 

Syö viisaammin!

Useat eri ruoat auttavat vähentämään turvotusta; parsa auttaa stimuloimaan hyvien suolistobakteerien kasvua, banaanit sisältävät runsaasti potassiumia, joka auttaa huuhtomaan elimistöstä liian natriumin pois ja vesimelonit sisältävät runsaasti vettä (yli 90%), jolla on luonnollinen kehoa puhdistava vaikutus.

 

Jääpaloista helpotusta!

Jos turvotusta esiintyy kasvojen alueella ja tunnet olosi pöhöttyneeksi ja turvonneeksi, kokeile kietoa jääpaloja ohuen pyyhkeen sisälle ja hiero kylmää kasvojesi eri puolille ja varsinkin sinne, missä tunnet ja näet turvotusta. Tämä tapa auttaa vähentämään turvotusta ja auttaa laskemaan sitä lähes samantien.

 

Venyttele kunnolla!

Venyttely ja jooga auttavat lisäämään verenkiertoa ruoansulatuskanavassa ja vapauttamaan ummetusta aiheuttavia toksiineja. Vatsan hieronta on myös yksi vaihtoehto venyttelyn rinnalla.

Katso tämä turvotusta vähentävä joogavideo