Heraproteiini

heraproteiini

Heraproteiini on peräisin maidosta ja heraproteiini on maidon kirkas nesteosa, joka erottuu maidosta juuston valmistuksen yhteydessä. Maidon proteiineista 20% on heraproteiinia ja loput 80% on kaseiinia.

Heraproteiiniin kuuluu useita erilaisia proteiineja ja se sisältää runsaasti ihmiselle välttämättömiä aminohappoja, kuten leusiinia, isoleusiinia, valiinia ja lysiiniä. Erityisen runsaasti maidossa on varsinkin lysiini-aminohappoa, jota on kasvikunnan tuotteissa vähän.

Heraproteiini sisältää tärkeiden aminohappojen lisäksi sisällään myös vitamiineja, kivennäisaineita, rasvaa sekä maitosokeria eli laktoosia. Heraproteiini sitoo kaseiinin tavoin kivennäisaineita, kuten magnesiumia, kalsiumia, sinkkiä, natriumia, rautaa ja kaliumia.

Heraproteiinia pidetään laadukkaimpana proteiinijauheena, koska sen imeytyvyys on nopeaa. Heraproteiinin hyödynnettävyys on myös omaa luokkaansa (noin 92%), verrattuna esimerkiksi soijaproteiinin, joka on 72%.

Nauttimalla heraproteiinia varsinkin heti treenin jälkeen, pystyt varmistamaan heraproteiinin nopealla imeytymisellä, että siirryt treenin jälkeen mahdollisimman nopeasti katabalisesta eli lihasta hajoittavasta tilasta anaboliseen eli lihasta kehittävään tilaan.

Heraproteiinit nopea imeytyminen johtuu siitä, ettei heraproteiini sakkaudu mahan happamissa olosuhteissa vaan kulkeutuvat nopeasti ohutsuoleen, jossa proteiinit pilkkoutuvat. Näin heraproteiinin sisältämät aminohapot imeytyvät nopeasti verenkiertoon ja ovat nopeasti lihasten käytettävissä. Nopea aminohappojen imeytyminen nostaa nopeasti veren aminohappopitoisuutta ja näin ollen tehostaa kudosten proteiinisynteesiä.

 

Heraproteiinin yhdistäminen ruokavalioon

Heraproteiinilla voi rikastuttaa päivän eri aterioiden proteiinipitoisuutta. Heraproteiinia voi lisätä aamupuuron tai jogurtin sekaan, smoothien joukkoon tai nauttia välipalana sellaisenaan veteen tai mantelimaitoon sekoitettuna. Heraproteiinia voi käyttää myös leivonnassa ja lettutaikinassa! Treenin jälkeen heraproteiinia kannattaa nauttia heti suorituksen jälkeen nopeasti imeytyvän hiilihydraatinlähteen kanssa, kuten banaanin.

 

Alla olevissa resepteissä on käytetty heraproteiinia:

 

heraproteiini

Heraproteiini eri mauissa!

Heraproteiinia on saatavilla useissa eri mauissa, kuten mansikan, vaniljan, suklaan tai minttusuklaan mauissa. Heraproteiinia saa myös maustamattomana. Esimerkiksi vaniljan makuinen heraproteiini sopii loistavasti aamupuuron joukkoon ja mansikkahera sopii loistavasti marjaisaan smoothieen!

Heraproteiini sopii niin lihasmassan kasvattajille, kiinteytyjille, aktiiviliikkujalle kuin myös painonpudottajille. Heraproteiinia voi sisällyttää terveelliseen ja monipuoliseen ruokavalion runkoon sopivissa määrissä.

 

Näitä heraproteiinijauheita suosittelemme: 

 

Katso myös: