Aineenvaihdunta on yksi niistä sanoista, jota kuulee paljon kun puhutaan hyvinvoinnista, terveydestä ja varsinkin painonpudotuksesta. Tässä kirjoituksessa kerromme miten laittaa aineenvaihdunta kiihtymään melko simppelien vinkkien avulla! 

 

Aineenvaihdunnan kiihdyttäminen

Aineenvaihdunnan toiminnan tehostaminen on kyllä mahdollista, mutta sitä ei voi tehdä pelkästään syömällä tulisia chilejä päivät pitkät tai juomalla litratolkulla jäistä vettä. Jotta voit oikeasti tehostaa aineenvaihduntasi toimintaa, tulee sinun tehdä muutoksia päivittäiseen aktiivisuuteesi ja ruokavalioosi.

Aineenvaihdunta on hyvin monimutkainen asia ja siihen kuuluu lukuisia kehon eri prosesseja. Kun ihmiset viittaavat aineenvaihduntaan, tarkoittavat he usein sitä, että elimistösi ottaa varastoitua energiaa käyttöönsä ja muuntaa sen hyödynnettäväksi energiaksi.

Jokainen ihminen syntyy tähän maailmaan oman aineenvaihdunnallisen toimintansa kanssa: toisilla ihmisillä aineenvaihdunta on vilkkaampi ja toisilla taas aineenvaihdunta voi olla hitaampi. Vaikka meistä jokainen on oma yksilönsä, voi meistä jokainen tehostaa aineenvaihduntansa toimintaa syömällä terveellisesti ja olemalla arjessa aktiivisempi. Tässä kirjoituksessa kerromme neljä eri keinoa, miten juuri sinä voit tehostaa aineenvaihduntasi toimintaa.

 

Aineenvaihduntavinkki 1. Treenaa säännöllisesti ja treenaa varsinkin painoilla!

Yksi parhaista keinoista saada aineenvaihdunta kiihtymään on olla aktiivisempi arjessa ja harrastaa varsinkin painoharjoittelua. Kun liikut ja treenaat säännöllisesti, kulutat enemmän energiaa. Painoharjoittelussa kehität samalla tehokkaasti myös lihasmassaasi ja lisäät lihasmassasi määrää, joka lisää energiankulutusta entisestään.

Mitä enemmän sinulla on lihasta, sitä enemmän kulutat energiaa. Tämän vuoksi suosittelemmekin tutustumaan paikalliseen kuntosaliisi ja aloittamaan säännöllisen treenaamiseen. Jos et ole treenannut kuntosalilla koskaan ennen, voit lähteä liikkeelle kahdelle kuntosalitreenillä viikossa ja nostaa määrää ja tehoa hiljalleen kun totut painotreeniin. (Jos kuntosali ei innosta, kaupoissa on saatavilla mm. kahvakuulia, käsipainoja ja voimapalloja)

Vinkki! Suosittelemme lämpimästi palkkaamaan oman valmentajan tai hankkimaan treeniohjelman tukemaan oikeaoppista treenaamista.

Lue myös: Aineenvaihdunta toimimaan!

 

Aineenvaihduntavinkki 2. Syö enemmän hyviä rasvoja!

Toinen hyvä keino saada aineenvaihdunta kiihtymään on varmistaa, että nautit päivittäin riittävästi hyviä rasvoja. Amerikkalaisen lääkärin Dr. Aradin mukaan nauttimalla päivittäin hyviä rasvoja vaikutat kehosi siten, että sen on vaikeampi varastoida rasvaa kehon rasvasoluihin, koska elimistöltäsi kuluu enemmän energiaa rasvojen pilkkomiseen. Esimerkkinä hän kertoi, että syömällä 100 kalorin edestä avokadoa, pilkkoo elimistösi avokadon energiaksi, jolloin avokadon rasvan pilkkomiseen kuluu elimistöltäsi energiaa, jolloin 100 kalorista varastoituu lopulta 60-70 kaloria. 

Lue myös: Potkua aineenvaihduntaan!

 

Aineenvaihduntavinkki 3. Nauti enemmän proteiinia!

Hyvien rasvojen lisäksi on hyvä varmistaa myös riittävä proteiinin saanti, koska elimistöllä menee rasvan tapaan kauemmin pilkkoa proteiineja energiaksi soluille, jolloin kehosi joutuu tekemään enemmän töitä. Proteiini auttaa pitämään olon myös pidempään kylläisenä ja se tukee lihasmassan kasvua. Varmista siis, että päivän jokainen ateriasi sisältää 15-25g proteiinia ja saat päivittäiset proteiinit monipuolisesti eri lähteistä. 

Katso parhaat proteiininlähteet

 

Aineenvaihduntavinkki 4. Syö vähemmän sokeria!

Toisin kuin hyvät rasvat ja proteiini, elimistösi tarvitsee tehdä melko vähän töitä muuntaakseen sokerin energiaksi elimistössäsi. Esimerkkinä Dr. Arad käytti 100 kaloria banaania. Lähes koko 100 kaloria päätyy veren mukana soluihisi, jolloin kehosi joko käyttää sen energiaksi tai sitten varastoi rasvana soluihin. Varsinkin ihmisille, jotka eivät ole kovin aktiivisia, runsaasti sokeria sisältävät ateriat varastoituvat lopulta kehoon rasvana.

Tästä voimmekin todeta ettei se ole aina rasva joka lihottaa, vaan usein se on runsas sokerin ja nopeasti imeytyvien hiilihydraattien syöminen. Kun näitä karsitaan pois ruokavaliosta ja tuodaan tilalle hitaammin imeytyviä hiilihydraatteja, proteiinia ja hyviä rasvoja, voidaan vaikuttaa positiivisesti niin painonpudotukseen kuin myös aineenvaihdunnan toimintaan.

 

Katso myös: