Aamupalan väliin jättäminen – onko se hyvä vai huono asia painonpudotuksen kannalta? Tässä kirjoituksessa kerromme tarkemmin, miten aamupala vaikuttaa olotilaasi ja toivottavasti motivoimme sinua jatkossa syömään joka aamu aamupalan!

Aamupalan sanotaan olevan päivän tärkein ateria ja tämä väittämä pitää täysin paikkansa. Tämä johtuen siitä, että yön aikana elimistön energiavarastot tyhjenevät ja aamupala nimensä mukaisesti (breakfast) katkaisee koko yön kestäneen paaston ja täyttää tyhjentyneet varastot, jotta elimistö jaksaa käynnistyä kunnolla uuteen päivään.

Aamupala olisi hyvä syödä viimeistään puolen tunnin kuluttua heräämisestä. Sen yhteydessä tulisi juoda noin puoli litraa vettä, jotta kehon nestetasapaino palautuisi. Jo pienikin 1% nestevajaus vaikuttaa negatiivisesti suorituskykyysi, joten huolehdi riittävästi veden juonnista päivän mittaan. Hyvä päivittäinen määrä on noin kolme litraa.

 

Oletko tottunut juomaan aamulla kahvia tyhjään mahaan? Ei kannata!

Kahvin juonti tyhjään vatsaan on huonoin päätös, jonka voit aamulla tehdä. Elimistösi on yön paaston jäljiltä normaalia kuivempi ja kahvi diureettisen vaikutuksensa vuoksi poistaa kehosta nestettä. Kahvin juontia ei toki tarvitse lopettaa, mutta nauti se vasta aamupalan jälkeen, kun elimistösi on saanut vettä ja ravintoa.

 

Ruoki elimistöäsi parhaalla polttoaineella!

Parhaiten saat startattua päiväsi juomalla heti heräämisen jälkeen suuren lasillisen vettä ja syömällä terveellisen aamupalan, joka sisältää hyviä hiilihydraatteja, hyviä rasvoja ja riittävästi proteiinia. Hyvistä hiilihydraateista saat kuitua, jota suolistosi tarvitsee voidakseen hyvin. Hyvillä rasvahapoilla takaat, että rasva-aineenvaihduntasi toimii paremmin ja proteiinien avulla pidät olosi kylläisenä pidempään.

Hyviä hiilihydraatin lähteitä saat muun muassa täysjyväviljatuotteista (puurot, tummat leivät), marjat, hedelmät ja kasvikset. Hyviä rasvoja saat avokadosta, pähkinöistä, siemenistä, lesitiinirakeista ja rypsiöljystä. Proteiinia saat vähärasvaiset maitotuotteista (maitorahka, raejuusto), kananmuna, leikkeleet, pähkinät, siemenet ja heraproteiini.

Alla hyvä aamupalaresepti, joka sisältää kaikkia kolmea yllämainittua!

Suklainen mustikka-aamupala

Ainekset:

  • 100g mustikkaa
  • puolikas avokado
  • kypsä banaani
  • 1rkl raakakaakaojauhetta
  • 1tl psylliumjauhetta
  • 1 kauhallinen suklaanmakuista heraproteiinia
  • 1/2 tl luomuhunajaa

terveellinen aamupala

Sekoita kaikki ainekset keskenään tehosekoittimessa tai voit survoa ne kulhossa haarukan avulla.

Smoothien ravintosisältö:

  • Kaloreita: 339
  • Proteiineja: 23g
  • Hiilihydraatteja: 32g
  • Rasvaa: 11g

Lue myös: Millainen on hyvä aamupala? Lue selkeät ohjeet terveellisen aamupalan koostamiseen!