You are here:--Tunnetko olosi jatkuvasti väsyneeksi? Saavuta energinen ja virkeä olo näiden keinojen avulla!

Tunnetko olosi jatkuvasti väsyneeksi? Saavuta energinen ja virkeä olo näiden keinojen avulla!

Tunnetko olosi väsyneeksi, uupuneeksi ja alakuloiseksi? Nämä edellä mainitut tuntemukset ovat monelle tuttuja asioita jopa päivittäisessä arjessa ja ne vaikuttavat valtavasti yleiseen hyvinvointiin. Onneksi on olemassa useita keinoja, joiden avulla olon voi saada virkeämmäksi ja energisemmäksi!

 

  1. Mahdollisten sairauksien poissulkeminen!

Väsymys saattaa johtua sairaudesta, kuten anemiasta, kakkostyypin diabeteksesta, uniapneasta tai jostakin sydän- tai verisuonisairaudesta. Jos väsymystä, alakuloisuuttaa tai uupumusta on jatkunut jo pidemmän aikaa, selvitä yhdessä lääkärisi kanssa terveydentilasi. Kun olet selvittänyt selvillä terveydentilastasi, sinun on paljon helpompi jatkaa eteenpäin!

 

  1. Energiaa liikunnasta!

Väsyneenä ja uupuneena liikunta saattaa tuntua vastentahtoiselta, mutta totta se on, että liikunta auttaa nostamaan energiatasoja ja näin ollen virkistää mieltä. Ei siis ole valetta kun sanotaan, että liikunta on loistava lääke alakuloisuuteen ja masennukseen. Henkisen hyvinvoinnin parantamisen lisäksi liikunta auttaa parantamaan lihaskuntoa ja kestävyyttä ja se on hyväksi kokonaisvaltaiselle fyysiselle kunnolle. Sydän ja keuhkot vahvistuvat ja arkinen jaksaminen nousee uusille lukemille.

Parhaan tuloksen saat, kun liikut viikon aikana 3-5 kertaa. Voit lenkkeillä, käydä kuntosalilla tai jumpata kotona yksiksesi. Harrasta juuri sellaista liikuntaa, josta nautit ja joka tuottaa sinulle hyvää oloa. Tärkeintä on, että annat kehollesi liikettä.  

 

  1. Puhdasta ravintoa lautaselle!

Epäterveellinen ravinto väsyttää ja saa olon tuntumaan huonoksi niin fyysisesti kuin myös henkisesti. Terveellinen ravinto sen sijaan toimii päinvastaisesti. Se antaa energiaa jolloin tunnet olosi virkeäksi, energiseksi ja hyväntuuliseksi. Terveellisen ravinnon avulla pystyt karistamaan ylimääräiset kilot, jolloin yleinen terveydentilasi nousee.

Vältä syömästä prosessoituja ruokia, kuten pikaruokaa, kuten: hampurilaisaterioita, jäätelöä, karkkeja, sipsejä, leivonnaisia… Syö puhdasta ravintoa, jota on mahdollisimman vähän käsitelty, kuten: salaatit, kasvikset, hedelmät, marjat, luomutuotteet, pähkinät… Muista myös nauttia riittävästi hyviä rasvahappoja, koska ne ovat erittäin tärkeitä aivoillesi. Ne auttavat myös pitämään ihon kuulaana ja auttavat ylläpitämään elimistön luonnollista rasvanpolttoa!

 

  1. Veden juominen!

Liian vähäinen vedensaanti laskee suorituskykyä ja aiheuttaa väsymystä. Se saattaa myös heikentää keskittymiskykyä ja aiheuttaa ärtyneisyyttä. Tämän vuoksi on hyvä pyrkiä juomaan päivän aikana noin 2-3 litraa vettä. Vettä kannattaa juoda tasaiseen tahtiin päivän aikana, jolloin elimistö saa tarvitsemaansa nestettä koko päivän ajan ja näin ollen nestetasapaino pysyy kunnossa.  

Virtsasi väri ja haju kertoo nestetasapainostasi. Jos virtsasi on tummaa ja haisevaa, olet saanut liian vähän nestettä. Nestetasapainon ollessa hyvällä mallilla virtsasi on vaalean keltaista, eikä siinä ole pistävää hajua.

 

  1. Riittävä unen saanti!

Liian vähäiset tai katkonaiset yöunet lisäävät väsymyksen tunnetta. Yön aikana olisi hyvä saada noin 7-8 tuntia laadukasta unta. Laadukas uni tarkoittaa syvää unta, jossa elimistö pääsee kunnolla palautumaan. Parhaiten parannat yöuniasi rauhoittumalla noin tuntia ennen nukkumaan menoa. Vähennä makuuhuoneen valaistusta, laita puhelin ja tietokone pois ja rauhoita mieli. Lue hyvää kirjaa tai keskustele kumppanisi kanssa kuluneesta päivästä.  Pyri tuntemaan olosi mahdollisimman rentoutuneeksi nukkumaan käydessäsi.

Jos sinulla ei ole mahdollisuutta kunnon yöuniin (sinulla on esimerkiksi pieniä lapsia), pyri ottamaan päivän aikana pienet päiväunet, jolloin nukut noin 10-20 minuutin torkut. Päiväunet antavat lisää energiaa, jonka avulla jaksat loppupäivän virkeänä. Älä venytä päiväunia liian pitkiksi, koska tällöin ne kääntyvät itseään vastaan ja tekevät olon entistä väsyneemmäksi.  

 

  1. Päivittäiset rutiinit!

Rutiinit auttavat luomaan hyvän rungon päivälle. Niiden avulla elimistö tietää paremmin koska se saa lepoa ja koska sen tulee olla valppaana. Epäsäännölliset nukkumaanmenoajat sekoittavat elimistösi rytmiä ja tällöin nukahtaminen voi olla vaikeaa ja unenlaatu voi olla huonoa. Kun menet joka ilta samaan aikaan nukkumaan ja heräät aamulla aina samaan aikaan, totutat elimistösi rytmiin, josta hyödyt jatkossa suuresti!

 

  1. Karsi kaikki turha mielestä!

Saatat rasittaa itseäsi turhilla ajatuksilla. Jatkuva stressaaminen sekoittaa kehon toimintoja ja näin ollen voit tuntea olosi väsyneeksi, huonovointiseksi ja uupuneeksi. Yritä päivän aikana keskittyä edes hetki siihen, että rauhoitat mielesi, keskityt hetken ajatustesi selkeyttämiseen ja mietit mielessäsi pyöriviä asioita ja sitä, ovatko ne oikeasti sellaisia, joiden miettimiseen sinun kannattaisi käyttää niin paljon aikaa kuin käytät? Mielesi on kuin kone, joka ylikuumenee, jos se ylikuormittuu. Sinun ei tarvitse keksiä kaikkiin ongelmiin ratkaisua, ei ainakaan juuri sillä sekunnilla.

 

 

 

Tutustu myös:

Painonpudotus

Ravinto

Terveys

Ruokavaliot

Superruoat

Verkkokurssit

Treeniohjelmat

E-kirjat

 


treeniohjelma painonpudotukseen

2016-11-16T13:31:01+00:00Categories: Terveys|Tags: , , , |