You are here:-, Ravinto, Ruokavaliot, Terveys-Painonpudottaja, turvottavatko maitotuotteet? Korvaa maitotuotteet näillä!

Painonpudottaja, turvottavatko maitotuotteet? Korvaa maitotuotteet näillä!

Maitotuotteet turvottavat? Ei hätää!

Maitotuotteita suositellaan useissa eri painonpudottajien, kiinteytyjien sekä lihasmassan kasvattajien ruokavalioissa. Etenkin maitorahka ja raejuusto kuuluvat suurimpaan osaan ruokavalioista. Kaikille nämä eivät kuitenkaan sovi. Ne saattavat aiheuttaa turvotusta, pahan hajuista hengitystä ja suolisto-ongelmia. Lisäksi maitotuotteet saattavat aiheuttaa erilaisia allergioita ja huonontaa ihon kuntoa.

Korvaa maitotuotteet näillä

Maitotuotteet keräävät nestettä elimistöön ja voivat näin aiheuttaa turvotusta. Turvotus voi olla lähes olematonta tai se voi olla todella haittaavaa. Aamulla jalkaan laitetut housut saattavat iltapäivään mennessä kiristää niin pahasti, että tunnet olosi tukalaksi. Mikä siis avuksi? Maitotuotteet voi korvata monella muulla proteiinipitoisella ruualla. Hyviä vaihtoehtoja maitotuotteiden korvaajaksi ovat muun muassa..

1. Kana, kala, kalkkuna ja vähärasvainen liha. Maitorahka (250g) sisältää noin 20 grammaa proteiinia. Jotta saisit saman verran proteiinia esimerkiksi kanasta, tulee sinun syödä sitä 100grammaa (raakapaino). Kanan/kalan/lihan lisäksi voit syödä halutessasi salaattia, vihanneksia tai erilaisia raasteita.

2. Heraproteiini on erittäin hyvä ravintolisä. Se sisältää useita eri proteiineja ja se on erittäin laadukasta, koska se imeytyy nopeasti elimistöön. Heraproteiinia voi nauttia sellaisenaan veteen sekoitettuna tai sitä voi laittaa smoothien tai rahkan joukkoon. Hyvä kerta annos on n. 25-35 grammaa. Heraproteiinia voi myös käyttää treenin jälkeen palautumisjuomana yhdessä banaanin kanssa. Tästä linkistä pääset tilaamaan heraproteiinia. (Maitoallergikoille heraproteiini ei sovi, koska se sisältää maitoproteiinia. Monilla laktoosi-intolerantikoille heraproteiini ei aiheuta oireita)

3. Kananmunan valkuaiset sisältävät hyvän määrän proteiinia. Keltuaisia voi syödä silloin tällöin, mutta suuret määrät kannattaa jättää pois, koska se sisältää kolesterolia. Valkuaista voi syödä sen sijaan runsaammin, jopa useita päivässä. Valkuaisia voi syödä sellaisenaan raakana, keitettynä, paistettuna tai niitä voi sekoittaa esimerkiksi smoothien joukkoon. Saadaksesi valkuaisista yhteensä 20 grammaa proteiinia, tulee sinun syödä 200g valkuaista eli noin 5 kananmunan valkuaista.

4. Pähkinät sisältävät runsaasti proteiineja, mutta lisäksi myös paljon rasvaa. Pähkinöiden sisältämä rasva on kuitenkin hyvää rasvaa, mutta pähkinöitä ei kannata syödä liiallisia määriä, koska ne ovat energiapitoisia. Pähkinöitä kannattaa tämän vuoksi syödä kerta-annoksena pieniä määriä, noin 30 grammaa. Tästä määrästä saat 6 grammaa proteiinia ja energiaa 170 kalorin edestä.

5. Soija on hyvä kasvikunnan proteiinin lähde. Se sisältää kaikkia tarvittavia aminohappoja, joita elimistö ei pysty itse tuottamaan. Hyviä soijatuotteita ovat soijarouheet, soijaproteiinijauheet, soijajogurtit ja nyt kaupoissa on saatavilla myös soijaproteiinirahkoja.

 

Jos turvotuksesta huolimatta haluat pitää maitotuotteet ruokavaliossasi, voi apteekin tuotteista olla apua. Aterian yhteydessä otettavat entsyymivalmisteet saattavat auttaa turvotukseen. Maitohappobakteerien käyttö voi tasapainottaa suoliston toimintaa ja niitä olisi hyvä syödä päivittäin. Apteekista saa myös tuotteita, jotka auttavat pilkkomaan suoliston ilmakuplia, jolloin turvotus vähenee. Lisäksi kannattaa myös muistaa pureskella ruoka kunnolla ja nauttia päivän aikana riittävä määrä vettä.

 

 

Opi syömään puhdasta ruokaa verkkokurssilla – saat energiaa, hoikistut ja voit paremmin!

12 päivän puhdistusdieetti

Tutustu myös:

Painonpudotus

Ravinto

Terveys

Ruokavaliot

Superruoat

Verkkokurssit

Treeniohjelmat

E-kirjat

12 päivän Puhdistusdieetti uudistui! Tutustu valmennukseen verkkokaupassa! Piilota tämä ilmoitus