You are here:--Starttaa painonpudotus näiden 10 vinkin avulla!

Starttaa painonpudotus näiden 10 vinkin avulla!

Painonpudotusvinkit talteen!

Painonpudotusta aloittaaksen ei tarvitse laittaa kerralla koko elämää uusiksi vaan jo pienilläkin muutoksilla pääsee hyvin alkuun. Listasimme parhaat painonpudotusvinkit, joilla pääset hyvin alkuun painonpudotuksessa. Kokeile vaikka yhtä vinkkiä kerralla.

 

  1. Poista kotoasi kaikki herkut

Turhille houkutuksille altistuminen saa sinut todennäköisimmin sortumaan herkutteluun. Miksi siis annat mielesi altistua kiusauksille? Kun kodissasi on tarjolla ainoastaan terveellistä ruokaa, jatkuva kiusauksen tunne pysyy poissa. Suosittelen, että nouset tältä sekunnilta tuolistasi ylös, otat pussin käteen ja heität kaikki herkut pois tai lahjoitat ne läheisillesi tai vaikka naapurille.

 

  1. Korvaa mehut ja limsat vedellä

Sokeripitoiset limsat ja mehut sisältävät runsaasti kaloreita, joita tulee kaadettua kurkusta alas lähes huomaamatta. Mehut ja limsat sisältävät noin 50 kaloria per lasillinen (2dl), joten jos juot päivän aikana litran mehua, saat ylimääräiset 250 kaloria päivässä. Kuukaudessa tämä tekee 7000 kaloria, joka vastaa yhtä kiloa. Jätä mehut pois ja karista kuukaudessa kilon verran painoasi.

 

  1. Korjaa ateriarytmisi

Syö päivän aikana 5-7 ateriaa noin kolmen tunnin välein. Vältä napostelemasta aterioiden välissä, jotta verensokerisi pysyy tasaisena. Noin 70 kiloa painavan naisen, joka harrastaa viikon aikana maltillisesti liikuntaa, tulisi syödä päivän aikana noin 1600 kaloria. Tällä määrällä hän laihtuu viikon aikana puoli kiloa. Jokaisen aterian tulisi olla lähes saman kokoisia, jotka sisältävät 200-300 kaloria. Jos painosi on suurempi, olet aktiivisempi tai jos olet mies, sinun tulee syödä päivän aikana enemmän. Kalorilaskurin avulla pystyt helposti laskemaan, kuinka paljon sinun tulee syödä päivän aikana, jotta pystyt pudottamaan painoasi terveellisesti ja turvallisesti.  Hyvä viikoittainen pudotustahti on 0,5-1 kiloa!

 

  1. Syö joka aterialla proteiineja

Jokaisen aterian tulisi sisältää proteiinia. Hyvä määrä on 15-25 grammaa per ateria, riippuen aktiivisuudesta ja tavoitteesta. Jos haluat kiinteytyä ja hankkia rasvanpolton yhteydessä lisää lihasmassaa, tulee sinun syödä jokaisella aterialla noin 20-30 grammaa proteiinia. Hyviä proteiininlähteitä ovat kananmunat, rasvattomat maitotuotteet, kana, kala, liha, siemenet, palkokasvit, pähkinät ja täysjyväviljatuotteet. Lisäravinteissa heraproteiini on erittäin hyvä ja laadukas tuote!

 

  1. Syö riittävästi hyviä rasvoja

Rasvaa tulee saada päivän aikana noin 1 gramma per painokilo. Rasvan lähteillä on äärettömän suuri merkitys. Hyviä rasvoja saa muun muassa kylmäpuristetusta rypsiöljystä pähkinöistä, siemenistä ja kalasta. Saksanpähkinä on paras pähkinä, koska siinä omega-3- ja omega-6- rasvahappojen suhde on ihanteellinen. Saamme päivittäin lähes kaikesta ravinnosta omega-6 rasvahappoja, jotka ovat toki hyväksi terveydelle, mutta liikaa saatuna, niiden vaikutus kääntyy negatiivisiksi ja saattavat aiheuttaa sydän- ja verisuonisairauksia. Tämän vuoksi on tärkeää saada päivittäin riittävästi omega-3- rasvahappoja, koska ne kumoavat omega-6- rasvahappojen negatiiviset vaikutukset.

 

  1. Suunnittele päiväsi valmiiksi

Suunnittele edellisellä viikolla treenipäiväsi valmiiksi. Laita treenikalenteri jääkaapin kylkeen ja vedä aina suoritettu treeni yli. Älä lykkää treenejä loppuviikkoon, koska silloin ne saattavat jäädä väliin.

Ateriat kannattaa valmistaa edellisenä iltana valmiiksi. Näin sinulla ei ole tekosyitä lipsua ruokavaliostasi. Älä anna itsellesi mahdollisuutta sortua epäterveelliseen ruokaan. Vaivannäkö kyllä palkitaan!

 

  1. Lähde lenkille – jo tänään

Älä mieti liikunnan harrastamista vaan lähde liikkumaan. Monet istuvat useita tunteja paikallaan ja miettivät lenkille lähtemistä, mutta eivät kuitenkaan lähde sinne, ainakaan sinä päivänä. Sen sijaan että pähkäilisit liikkumista, lähde liikkumaan. Vedä lenkkarit jalkaan ja astu ovesta ulos. Sinä et tarvitse aloittaaksesi hienoja urheiluvaatteita, vaan sinä voit napata kaapista säälle sopivat vaatteet ja ryhtyä toimeen!

 

  1. Vältä passiivisuutta

Istutko/makaatko päivän aikana pitkiä pätkiä? Ei kannattaisi! Passiivinen elämä hidastaa aineenvaihduntaa, joka tarkoittaa, ettei elimistösi kuluta energiaa normaaliin tapaan. Passiivisuus lisäksi heikentää kuntoasi ja varsinkin liikkuvuuttasi. Tunnet itsesi kankeaksi, väsyneeksi ja uupuneeksi. Keskivartaloosi ilmestynyt uimarengas sen kuin paisuu ja paisuu.

 

  1. Tunne onnellisuutta

Stressi hidastaa rasvanpolttoa ja pitää kehon tietynlaisessa hätätilassa. Mitä enemmän tunnet olosi rentoutuneeksi ja onnelliseksi, sitä paremmin elimistösi toimii. Pyri pitämään mielesi virkeänä ja onnellisena. Vietä aikaa ihmisten kanssa, jotka saavat sinut hyvälle mielelle. Osoita rakkautta ja ota sitä vastaan. Onnellisuus auttaa sinua pudottamaan painoa!

 

  1. Älä mene nälkäisenä kauppaan tai kylään

Viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä, syö aina ateria ennen kuin lähdet kauppaan tai kylään. Näin pystyt tekemään järkevämpiä ratkaisuja ja pystyt esimerkiksi kieltäytymään kahvipullasta. Kauppaan mennessä tee aina ostoslista ja pysy siinä!

 

Lue lisää tehokkaita vinkkejä: 

Pudota painoa helposti! – Kevennä ruokavaliotasi näillä helpoilla keinoilla 

Proteiinit ja painonpudotus – katso parhaat proteiininlähteet!

Pudota painoa pienillä muutoksilla – katso nämä 9 tärkeää laihdutusvinkkiä!

 

Treeniohjelmia eri tavoitteisiin – valitse omasi ja aloita jo tänään!

painonpudotus-koti