Miten välttää lomakilot? Näin pysyt ruodussa lomallakin!

Näin kesän aikaan moni lomailee ja matkustaa ympäri Suomea tai ulkomaita ja osa taas nauttii olostaan mökillä tai ihan vain kotona pihatöiden parissa. Loma on ihmisen mieluisinta aikaa ja siitä halutaan ottaa kaikki irti. Osa haluaa kokea mahdollisimman paljon ja osa taas haluaa ottaa rennosti ja ladata työn tai opiskelun parissa tyhjentyneitä akkuja.

Lomalla usein jätetäänkin liikunnan harrastaminen ja ruokavalion tarkkaileminen vähemmälle ja annetaan itselle lupa syödä ja liikkua rennommin. Tässä kohtaa ajatellaan, että palataan takaisin ruotuun, kunhan loma loppuu, mutta monella mässäily ja liikkumattomuus jatkuvat myös pitkälle loman jälkeen. Viikon, kahden tai pidemmän ajan herkuttelu ja liikkumattomuus kuitenkin vaikeuttavat takaisin ruotuun palaamista ja saattaa tuntua työläältä palata terveellisen syömisen pariin kaiken sen jälkeen. Voi olla myös, että treenaamaan lähteminen maistuu puulta, koska olisi niin paljon mukavampi vain heittäytyä sohvalle ja laiskotella, niin kuin on koko loman ajan tehnyt.

miten välttää lomakilot

Miten välttää lomakilot? Tässä muutama hyvä vinkki!

Nauti herkkuja kohtuudella. Lomalla saa ja pitääkin ottaa rennosti ja ladata akkuja, mutta täysin läskiksi ei kannata hommaa heittää. Jatkuva herkuttelu ja liikkumattomuus aiheuttavat ylimääräisten kilojen lisäksi myös sen, että olo saatttaa tuntua jatkuvasti väsyneeltä ja energiat ovat lopussa, jolloin mikään ei oikein huvita ja tekisi mieli vain nukkua. Sen sijaan taas syömällä suurimman osan ajasta terveellisesti ja liikkumalla säännöllisesti, varmistat, että jaksat paremmin ja energiaa riittää puuhasteluun, jonka ansiosta jaksat tehdä lomalla kaikkia niitä asioita, joita olit aiemmin ajatellut tekeväsi.

Grillaa terveellistä. Grillaaminen ei aina tarkoita epäterveellistä, vaan grillissä pystyy valmistamaan ihan yhtä hyvin terveellisiäkin ruokia. Esimerkiksi terveelliset kasviskanavartaat ovat mahdottoman hyviä runsaan salaatin kera. Täytetyt tomaatit ja paprikat myös. Kannattaa välttää kaikkia rasvaisia tai hyvin pitkälle jalostettuja lihoja ja suosia sen sijaan kalaa, kanaa ja kasviksia.

Muista juoda riittävästi vettä. Kesällä ei kannata tukeutua pelkästään virvokkeiden, viinien ja terasseilla tarjottavien nesteiden varaan, vaan kannattaa sen sijaan juoda hyvä määrä vettä joka päivä. Alkoholi kuivattaa elimistöä ja tekee entistä enemmän pahaa, sen sijaan taas vesi hoitaa homman! En nyt sano, etteikö drinksuja saisi lainkaan juoda, ei ei, mutta niitä kannattaa juoda maltilla ja muistaa aina alkoholipitoisten juomien (ja myös kahvin) jälkeen juoda päälle saman verran vettä.

Vältä jättämästä kasviksia, marjoja ja hedelmiä pois ruokavaliostasi.  Vaikka kuinka tekisi mieli höllätä hetkeksi salaatin, marjojen ja hedelmien syömistä, pyri pitämään ne silti ruokavaliossasi. Nämä auttavat pitämään huolta suolistostasi ja vatsasi toimii ja voi hyvin myös lomalla. Ne sisältävät myös melko vähän energiaa, jolloin aterioidesi energiapitoisuus pysyvät maltillisempina.

Liiku lomallakin. Vaikka kuinka tekisi mieli vähentää liikunnan harrastamista lomalla, suosittelen harrastamaan sitä silti. Liikunnan muotojen ei tarvitse olla samanlaisia kuin arjessa, vaan voit keksiä itsellesi erilaisia treenejä loman ajalle. Voit tehdä tämän pikaisen kotitreenin vaikka takapihallasi tai jos matkustat ulkomaille, voit tutustua ennalta paikan aktiviteettimahdollisuuksiin ja miettiä treenejäsi sen pohjalta. Pienellä kekseliäisyydellä treenaaminen onnistuu missä ja milloin vain!

Hoida treenit heti aamusta alta pois. Usein kun treeniä siirretään aamusta päivälle, päivästä iltaan, huomataan lopulta, ettei koko treeniä tullut tehtyä sinä päivänä, eikä oikein muinakaan. Tämän vuoksi treeni kannattaa tehdä heti aamulla alta pois ja nauttia koko loppupäivä muista asioista.

Lomasta nauttimisen ei tarvitse tarkoittaa mässäilyä. Jos on aina yhdistänyt lomailun jatkuvaan mässäilyyn ja muihin epäterveellisiin tapoihin, voisi olla hyvä aika alkaa nähdä loma eri tavalla. Lomasta voi ihan hyvin nauttia ilman jatkuvaa herkuttelua ja liikkumattomuutta. Oma asenne ratkaisee ja se miten suhtaudut asioihin, päättää, miten toimit eri tilanteissa.

Vältä nestemäisiä kaloreita. Niin kuin jo aiemmin mainitsin, alkoholipitoiset juomat eivät auta nesteyttämään elimistöä, vaan ne sen sijaan kuivattavat sitä. Alkoholi- ja virvoitusjuomat sisältävät runsaasti kaloreita ja janoisena saattaa tulla juoneeksi hetkessä pullollisen juomaa kurkusta alas. Osa saattaa myös turvautua kalorittomiin juomiin, jotka sisältävät usein keinotekoisia makeutusaineita, kuten aspartaamia, joka hajoaa elimistössä mm. metanoliksi, joka taas hapettuu myrkyllisiksi muurahaishapoksi ja formaldehydiksi. Eli vaikka juomassa ei ole kaloreita, ei se silti tarkoita, että se olisi terveellinen ja hyvä vaihtoehto. Paras janojuoma on vesi! Vettä voi halutessa maustaa sitruunalla, limellä, marjoilla, mintun lehdillä tai hedelmäviipaleilla. 

Mieti askeleen pidemmälle. Aina kannattaa katsoa hieman nenänpäätä pidemmälle. Loma loppuu aikanaan ja arki koittaa taas. Miltä haluat, että sinusta silloin tuntuu? Haluatko palata lomalta takaisin lomakilojen kera? Vai haluatko palata takaisin akut ladattuina ja hyvinvoivana?

Jos kokonaisuus on kesälomalla kunnossa, ei haittaa, vaikka silloin tällöin syö jäätelön tai nauttii lasillisen kuplivaa! 🙂 

 

Kokonaisvaltaista hyvinvointia!

Jos sinua kiinnostaa kokonaisvaltainen hyvinvointi, suosittelen tutustumaan minun ja Elinan blogiin osoitteessa www.newbeginning.fi 

Meidän missio on levittää mahdollisimman monelle sanomaa kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista ja siitä, miten pienillä päivittäisillä teoilla ja päätöksillä saa lopulta suuria tuloksia aikaan!

Nähdään blogissa!

Merita <3