Mikä on painoindeksi ja kuinka se lasketaan?

Painoindeksi eli BMI (Body Mass Index)

Painoindeksi eli BMI (Body Mass Index) kertoo elimistösi rakenteesta ja sitä voidaankin käyttää hyvin ensimmäisenä mittarina kehon terveydentilan ja rakenteen arvioimiseen. Käytännössä se kertoo kehosi pituuden ja painon suhteesta.

Painoindeksilaskurin avulla pystyt nopeasti ja helposti laskemaan, oletko normaali-, yli- vai alipainoinen. Painoindeksilaskuriin syötetään omat tiedot (pituus ja paino), jotka laskuri suhteuttaa keskenään ja antaa lopulta lukeman, jonka avulla näet oman indeksisi.

Tästä linkistä pääset siirtymään painoindeksilaskuriin

Painoindeksin voi laskea myös seuraavalla kaavalla: (esimerkkinä käytämme 60 kiloista naista, joka on 168cm pitkä) laskukaava: 60/(1,68*1,68)=21,3.

 

Mikä on hyvä painoindeksi?

Normaalipainoisen henkilön painoindeksi on välillä 18,5-25. Normaalipaino kertoo, että painosi on ihanteellinen pituuteesi suhteutettuna. Jos indeksi menee alle 18,5, olet alipainoinen pituuteesi nähden ja kun se ylittää 30, olet merkittävästi ylipainoinen. Katso alla olevaa painoindeksitaulukkoa.

alle 16= olet vaikeasti alipainoinen

alle 17= olet merkittävästi alipainoinen

alle 18,5= olet lievästi alipainoinen

18-25= olet normaalipainoinen

yli 25= olet lievästi ylipainoinen

yli 30= olet merkittävästi ylipainoinen

yli 35= olet vaikeasti ylipainoinen

yli 40= olet sairaalloisesti ylipainoinen

 

Koska painoindeksiin ei kannata luottaa?

Painoindeksi on karkein mittari arvioimaan kehon terveydellistä tilaa minkä vuoksi siihen ei kannata sokeasti tuijottaa. Esimerkiksi suuren lihasmassan omaaville henkilöille painoindeksilaskuri saattaa antaa korkean ylipainoon viittaavaan lukeman, mutta tällöin kyse ei ole liikalihavuudesta. Lihas painaa enemmän kuin läski, mutta laskuri ei ymmärrä sitä.

Painoindeksi ei myöskään kerro sisäelinten ympärillä olevan rasvan määrää, jota voi olla runsaasti normaalipainoisellakin. Sisäelinten ympärillä oleva rasva on terveydelle haitallisempaa kuin pinnallinen rasva. Tarkemman tuloksen saat kehonkoostumusmittauksesta, joka kertoo myös sisäelinten ympärillä olevan rasvan määrän.

On siis hyvin mahdollista, että terveellä lihaksikkaalla henkilöllä on sama painoindeksi kuin sydän- ja verisuonitautiriskiryhmään kuuluvalla ylipainoisella henkilöllä. Eli painoindeksilaskurin lukemaan ei kannata tuijottaa liikaa, koska laskuri ei ota kantaa siihen, millaisesta painosta on kyse. Voi olla helposti niinkin, että normaalipainoinen henkilö aloittaa kuntosaliharjoittelun eli aloittaa kehostaan ja terveydestään huolehtimisen, mutta painoindeksi muuttuukin väärään suuntaan lihasmassan lisääntyessä. Tämän laskurin mukaan kaikki huipputason painijatkin olisivat merkittävästi ylipainoisia.

Tärkeintä on siis keskittyä pitämään omasta kunnosta huolta ja pyrkiä pääsemään haitallisesta (sisäelinten ympärille kertyvästä) rasvasta eroon ja hankkimaan lisää lihasmassaa. Ja sehän onnistuu parhaiten monipuolisen myös lihasharjoittelua sisältävän liikunnan sekä terveellisen paljon kasviksia ja puhtaita ruokia sisältävän ruokavalion avulla!

 

 

Painoindeksi oikealle tasolle – tehokas starttipaketti painonpudotukseen!

rasvanpoltto-box

 

 

 

Tutustu myös:

Painonpudotus

Ravinto

Terveys

Ruokavaliot

Superruoat

Verkkokurssit

Treeniohjelmat

E-kirjat