You are here:-Ashwagandha
Ashwagandha 2016-11-18T13:16:19+00:00

ASHWAGANDHA

Ashwagandha eli ”Intian Ginseng” on Intialaisen lääketieteen Ayurevedan keskisimpiä yrttejä. Ayurvedalla on n. 5000 vuoden historia, mainintoja Ashwagandhasta on löytynyt 3000-4000 vuotta vanhoista kirjoituksista. Ashwagandha on korkealle arvostettu rohdos Tiibetiläisessä ja Ayurvedisessa lääketieteessä, joista toiseksimainitussa se luokitellaan yleisvahvistaviin ja nuorentaviin rasayana- lääkkeisiin. Ashwagandha tarkoittaa voimakas kuin hevonen. Perinteisesti ashwagandhaa on käytetty astman, bronkiitin, psoriasiksen, artriitin, insomnian, hermoston uupumuksen, sekä dementian ja kognitiivisen rappeutumisen hoitoon. Lisäksi ashwagandha on ayurvedassa käytetty seksuaalisen vitaliteetin kohottajana. Ashwaganda sisältää myös mielihyvähormoni serotoniinia.

 

Ashwagandha – henkistä suorituskykyä ja terapeuttisia vaikutuksia

  Aswagandha lisää fyysistä ja henkistä suorituskykyä sekä vahvistavan elimistön omaa vastustukykyä. Ashwagandhalla on stressiä lievittäviä sekä mielialaa kohottavia tekijöitä sillä se on adaptogeeni. Ashwagandhalla sanotaan olevan myös kognitiivisia kykyjä vahvistavia, nuorentavia, hedelmällisyyttä lisääviä ja niveltulehduksia helpottavia vaikutuksia.

Eläinkokeissa ashwagandhan on haivattu tasapainottavan hematopoieettista systeemiä, jonka seurauksena saadaan suotuisat vaikutukset immuunipuolustuksessa ja valkosolujen määrässä, sekä kemoterapian tukihoidossa. Ashwagandhalla on todettu olevan suotuisia vaikutuksia myös ahdistuksen, masennuksen ja hermoston uupumuksen hoidossa. Fytoterapiassa sitä arvostetaan lisäksi sen sydäntä- , hermostoa- , maksaa- , munuaisia- ja kemoterapialta suojelevien ominaisuuksien takia. Lisäksi ashwagandhaa tutkitaan mm. sen antialzheimer-, adaptogeenisten-, immuunipuolustusta tasapainottavien-, kroonista stressiä lievittävien-, sydän- ja verisuoniterveyttä edistävien-, kilpirauhasen toimintaa parantavien-, ja ahdistusta sekä masennusta lievittävien omiaisuuksien osalta. Nykyisilllä tieteellisillä menetelmillä aletaan saada tarkempaa tietoa Ashwagandhan hyödyistä ja toimintamekanismeista.

 

Ashwagandhan käyttö

Ashwagandhaa suositellaan nautittavaksi aterian yhteydessä. Perinteisesti juurijauhetta voi käyttää esimerkiksi hunajalla makeutetun lämpimän maidon kera kupillinen kahdesti päivässä. Voit sekoittaa jauhetta myös mehuun tai pirtelöiden joukkoon sekä käyttää raakasuklaan valmistuksessa.

 

 Ashwagandhan ravintosisältö

Ashwagandhan ravintoarvot / 100g
 
energiaa 0 kcal
proteiinia 0 g
hiilihydraatteja 0 g
rasvaa 0 g
kuidut 0 g

 

Ashwagandatuotteita

Saat lisätietoa tuotteesta klikkaamalla kuvaa

ashwagandha uute
ashwagandha-uute

 

Tutustu myös:

Raakakaakao

Maca

Chia-siemenet

Pakuri

Kookosöljy

Acai-marja

Spirulina

Chlorella

Muut superruoat


verkkokurssi